Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StenFrisk
Har idag haft uppe bilen på liften och ryckt i alla möjliga leder och allt som finns inget som glappar eller något.... Var även inne på volvo och kopplade upp den mot Vadis och där fanns inga felkoder alls.... Tänkte det kanske skulle funnit några som inte visats sig i info panelen men det vara nada.... PRatade även med mekaniker chefen och han hade inga tips på vad det skulle kunna vara för fel.... Så om någon har någon ide lämna den gärna....
Användarvisningsbild
av CarMan
du skriver inte att du har kollar skruvarna ssom håller drivaxlarna, som jag tipsade om !
har du kontrolldragit dom?
av greenbay
Be att verkstan provkör och kollar att abs-givarna visar samma hastighet, både rakt fram och i den typ av sväng du beskriver, troligen används en VCT2000, eller ngt modernare. Kan vara att signalen störs vid sväng, på ett sätt som liknar då en sladd inträffar. Även rattlägesgivaren kan vara inblandad.
/greenbay
av StenFrisk
CarMan skrev:du skriver inte att du har kollar skruvarna ssom håller drivaxlarna, som jag tipsade om !
har du kontrolldragit dom?
Exakt vart sitter dom skruvarna du pratar om Carman ??? Är dom under gummi damasken ???
Användarvisningsbild
av CarMan
i miten av navet utefrån, allts å centrum på fälgen 13 ellar 14 skalle har den
av StenFrisk
CarMan skrev:i miten av navet utefrån, allts å centrum på fälgen 13 ellar 14 skalle har den
Jag kollade dom för någon timme sen dom sitter som berget på bägge sidor.... Så dom har inte skruvats loss iallafall.... Så Frågan är vad det nu kan vara ???
av StenFrisk
Felsökning av problemet fortsätter har idag även lagt märke till en annan sak... Hastighetsmätarn hackar lite när man gasar på den typ stannar till lite för att sedan förflytta sig... Inte gjort så innan.... + Att farthållaren håller hastigheten men han gasar, släpper, gasar, släpper.... Tycker det börjar luta åt någon hastighetsgivare eller något sådant ??? I Sådana fall på bakhjulen kanske eftersom där har jag ju bytt handbromsbackar mycket möjligt man kanske kommit åt någon givare eller något ??? Vad tros om den ideen ??? Ljudet jag hör fram kanske bara är antispinnen som jobbar konstant ???? För att någon givare bak strular ???? Vart sitter dessa givare och hur fungerar dom ???
Användarvisningsbild
av CarMan
hastigheten tas på abs givarna på framhjulen
av StenFrisk
Ok då har det inte med dom att göra då alltså ??? Finns det något annat tips du har i ärmen Carman ??? Annars så får det ju bli verkstad för felsökning helt enkelt... Kanske kan säga till dom att mäta upp just dessa givare om man inte kan göra det själv ???? Tror du det kan ha något med dessa givare att göra överhuvudtaget ????
Användarvisningsbild
av CarMan
det är svårt att gissa o tro, utan att själv se/känna bilen.

men du har ju kollat hjul lager & drivaxlar, vilket är det jag skulle gissa på. sen kan man ju kolla själva kransarna, så dom här hela & sitter på rätt ställe & att givarna sitter rätt (kolla även bak)

ett knäckt fäste på en givare kan göra att den missar kransen ibland
Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Toppen, stort tack för svaren!

Renovering framvagn Volvo 240

Finns det styckvis sänkfjädrar att k&oum[…]

Mercedes själva hoppas på fem år,[…]