Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjwe
Hej!

Jag har problem med min S40 2.0t -2001 fas 1.
Ibland är den väldigt svårstartad. När man vrider om nyckeln hör man startmotorn dra runt men motorn verkar inte tända som den ska. Man fortsätter hålla igång startmotorn och efter 5-10 sekunder så startar den. Detta händer dock väldigt sällan. Har kommit på att om jag får motorstopp på bilen brukar den bli sådan. Men det är heller inte garanterat. Vad kan det vara för fel? Vi köpte bilen på en volvofirma för snart 1 år sedan. Felet har varit från början men upptäckte det inte förräns vi haft bilen någon månad... Annars går bilen väldigt bra. Sedan hade jag en annan fråga också. Vad ska man ha för olja i bilen. Ska serva bilen om någon vecka och jag har tittat i bruksanvisningen till bilen och jämfört med mekonomen och jag får inte ihop något. Någon som kan tipsa om en bra olja? Halv/helsyntet? Fördel, nackdel, viskositet.. Grekiska för mig ?:-/

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av vetten
Det finns ganska mycket skrivet om oljor här på forumet, men du bör använda en helsyntet med rätt viskositet (kolla i instruktionsboken) om du sen väljer biltemas eller Volvo original spelar nog ingen roll, men eftersom du också ska byta oljefiltret samtidigt så väljer du ett Volvo original där (finns hos OK numera)
Användarvisningsbild
av Tomas88
2001 då är det väl inte fas 1 utan fas 2?
Anledningen till att du inte hittar nåt som stämmer överens med det som står i instruktionsboken än nog att instruktionsboken har gamla specifikationer som inte används längre. Som vetten säger så skulle jag också satsat på helsyntet eftersom du har turbo. Har visserligen för mig att det stod att det var ok med delsyntet i min instruktionsbok Själv kör jag på Biltemas helsyntet 5w-40 (den uppfyller specen med god marginal) och Biltemas filter. Har funkat bra hittills.

Ang startproblemen. När byttes tändstift sist?
Användarvisningsbild
av Fisch
Castrol Magnatec helsyntet 5w40 c3.

Man brukar glömma bort tändkablarna, så byter du tänddelar tycker jag att du kan satsa på en ny tändkabelsats.
av bjwe
jo det blev lite fel i min post där. det är en S40 -00 fas 1.
Oljan blev Castrol Magnatec helsyntet 5w40 c3 som Fisch föreslog, funkar kanon. Vet ej vad det var för olja i den förut men motorn verkar tystare nu. Hittade att ett hjullager fram behöver bytas också, hoppas på att farsan hjälper mig med det. Han är gammal volvo mek :) Dock var det ett tag sedan så han är inte så jättehaj på nyare volvo.
Men tillbaka till startproblemen.
Jag kan tvinga fram problemet genom att starta bilen och sedan stänga av den igen. Försöker man starta den igen direkt kommer problemet i princip alla ggr. Väntar man ca 30 sekunder brukar den starta utan problem.
Ingår tändstiftsbyte i någon av servicearna så kan jag ju kolla serviceboken, annars har jag ingen aning.
Så om det är ett tag sedan (hur långt intervall är det mellan tändstiftsbytena?) så ska vi satsa på det och byte till en ny tändkabelstats då? Bilen har gått strax över 19000 mil.
Är inte direkt rutinerad i att meka bilar men jag tycker det är roligt att lära mig :D
Tack för att hjälp än så länge :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Man brukar skriva i boken när stiften är bytta (gör det på min i alla fall).
Bytesintervall är 6000 mil.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej

Byt olja Castrol 5w-40, org. oljefilter, org. volvo tändstift, luftfilter, bränslefilter och kanske tändkablar. om problemet kvarstår då är det styrenhet eller något annat som volvo värkstad kan titta på...

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]