Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Appel skrev: Jag tankar endast Shell V-Power, jag har funderat på att tanka 95 oktan för att se om förbrukningen går upp och i så fall "äter upp" det lägre literpriset. Är det någon som har testat för att se om det blir någon skillnad?
Jag tankade det tidigare i min förra Audi och jag märkte ingen skillnad i förbrukning. Dock upplevde jag som att det bilen blev lite piggare. Att den drog bättre på lägre varv.
av Jazziton
Ottoman skrev:
Jag har en 2,4D manuell 2008. Hade bilen inne på service förra veckan och bad om en uppdatering till färddatorn vilket de snällt gjorde och nu så fungerar färddatorn, alltså den kommer ihåg senaste inställningen och man slipper vrida igång den som på den V50 du hade. Så svaret på din fråga är ja.
Tack för svar. Märkligt att min "personliga tekniker" bestämt påstår att det är inget han känner till, borde de inte ha bättre kännedom om vad det finns för updateringar än vi kunder. I vart fall så tycker jag att han kunde visat ett större intresse för mina frågor än att avfärda själva frågan..... Fler som kan bekräfta??
Jag fick även motorstyrningen uppgraderad som skall göra motorn snålare men kan enligt Volvo ge en lite ryckigare gång, nu efter cirka 15mil kan jag bara påstå att jag inte märker någon skillnad, inte mätt förbrukningen heller. Men det skall finnas en uppdatering så be om den.

Jag har haft bilen inne på två olika ställen, Bilia Nordstan har hela tiden sagt att det inte finns uppdateringar medan Bilia Sisjön har sagt att det funnits för färddatorn en längre tid och att motoruppgraderingen kommit nu efter jul. Verkar vara ganska individuellt vem man pratar med.
Jag kan nämna att jag har varit på två ställen i Bilia Syd och är varken imponerad över service, kunde attityd och bemöttande. Skall det verkligen vara så stor skillnad på vem/vart man pratar med/kör till, jag är mäkta trött på verkstadsfolk som inte intresserar sig för mina frågor och problem, speciellt nu efter när jag har haft ett par garanti åtgärder där behandlingen har varit under all kritik, men det är en annan historia......
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Appel skrev:Jag tankar endast Shell V-Power, jag har funderat på att tanka 95 oktan för att se om förbrukningen går upp och i så fall "äter upp" det lägre literpriset. Är det någon som har testat för att se om det blir någon skillnad?
På V8 awd (S80) så sänks förbrukningen något med 98 som jag tankar, jämfört med 95. Den känns dessutom piggare med 98! Hörde av någon att det kunde skilja så mycket som en deciliter per mil med det högre oktantalet (alltså en deciliter mindre). Om man räknar ut ett medel på alla tankarna hittills (har gått ca 1100 mil) så blir det 1,75l/mil.

Jag tankar 98 för att den går bättre. Bränsleförbukningen kommer långt ner på listan över viktiga saker när man kör stora motorer! :wink: Fattar inte hur folk orkar tjata om att t.ex D5 drar lite mer än tyskarna. Köp en tysk bil då! Nej, just det. Sen kommer dom på att då får man lägga till 150 000kr, så då återgår man till att tjata om att Volvon drar mycket.... :roll:
Användarvisningsbild
av Appel
XC90_Executive skrev: Jag tankar 98 för att den går bättre. Bränsleförbukningen kommer långt ner på listan över viktiga saker när man kör stora motorer! :wink: Fattar inte hur folk orkar tjata om att t.ex D5 drar lite mer än tyskarna. Köp en tysk bil då! Nej, just det. Sen kommer dom på att då får man lägga till 150 000kr, så då återgår man till att tjata om att Volvon drar mycket.... :roll:
:-)-) Håller med så mycket, men det framgick väl av mitt senaste inlägg!

Tittar man på det ekonomiska förhållandet för många personer i Sverige idag (dom som inte är arbetslösa) så är det som så att man har fått mer pengar i plånboken efter skattesänkningar samt om man har rörliga lån eller kanske har haft möjlighet att skriva om sina lån så har man fått ytterligare mer pengar i plånboken!! Vad gäller miljöpåverkan så bör man stänga USA samt avliva alla kor, det skulle göra skillnad, inte centilitrar hit och dit på några fåtal bilar i Sverige!!
Användarvisningsbild
av kave
XC90_Executive skrev:Fattar inte hur folk orkar tjata om att t.ex D5 drar lite mer än tyskarna. Köp en tysk bil då! Nej, just det. Sen kommer dom på att då får man lägga till 150 000kr, så då återgår man till att tjata om att Volvon drar mycket.... :roll:
Du förstår inte, tyskarna är i själva verket mycket billigare i inköp också, alla får minst 30% rabatt på icke lagerbilar etc etc etc. :)

Det är ganska trevligt att kolla på spritmonitor.de vad bilarna egentligen drar.
Nyare A6 bilar med 2.7TDi och quattro drar ex 0,964L/mil i snitt.
Att jämföra med XC70II som ligger på 0,868L/mil i snitt.
X3 2.0D ligger på 8.08.
X5 med 135KW motorn ligger på 1,022L/mil.
av dali
Enligt XC90_Executive så kan Spritmonitor inte räknas eftersom tyskar kör 150-200 km/h ... så var det i alla fall för V70 2.0D ... ;)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
dali skrev:Enligt XC90_Executive så kan Spritmonitor inte räknas eftersom tyskar kör 150-200 km/h ... så var det i alla fall för V70 2.0D ... ;)
Jämföra bil mot bil där är väl helt ok. Men att jämföra bränsleförbrukningen på en bil som går i Tyskland med en som går i Sverige känns inte helt rätt...

Iallafall när man vet hur högt tempo det är i Tyskland! :wink:
av perhall
Appel skrev:
XC90_Executive skrev: Jag tankar 98 för att den går bättre. Bränsleförbukningen kommer långt ner på listan över viktiga saker när man kör stora motorer! :wink: Fattar inte hur folk orkar tjata om att t.ex D5 drar lite mer än tyskarna. Köp en tysk bil då! Nej, just det. Sen kommer dom på att då får man lägga till 150 000kr, så då återgår man till att tjata om att Volvon drar mycket.... :roll:

Tittar man på det ekonomiska förhållandet för många personer i Sverige idag (dom som inte är arbetslösa) så är det som så att man har fått mer pengar i plånboken efter skattesänkningar samt om man har rörliga lån eller kanske har haft möjlighet att skriva om sina lån så har man fått ytterligare mer pengar i plånboken!! Vad gäller miljöpåverkan så bör man stänga USA samt avliva alla kor, det skulle göra skillnad, inte centilitrar hit och dit på några fåtal bilar i Sverige!!
Det är väl en tråkig inställning. Om man köper en bil som drar 15 procent mer än jämförbara produkter så är åtminstone för mig kostnaden inte så viktig. Men jag tycker att miljöpåverkan sker bäst genom att ta många små steg, inte genom att hitta något annat som är mycket värre... vi i västvärlden är redan rätt bra på att sabotera planetens framtid...
Användarvisningsbild
av Appel
perhall skrev:
Appel skrev:

Det är väl en tråkig inställning. Om man köper en bil som drar 15 procent mer än jämförbara produkter så är åtminstone för mig kostnaden inte så viktig. Men jag tycker att miljöpåverkan sker bäst genom att ta många små steg, inte genom att hitta något annat som är mycket värre... vi i västvärlden är redan rätt bra på att sabotera planetens framtid...
Med risk för att jag tolkade dig fel så tror jag inte att du hittade något om min inställning i inlägget, enbart olika typer av fakta som finns tillgängliga på många olika ställen tolkade av mig och möjligen att jag utryckte mig lite slarvigt och populistiskt som motvikt till något som jag tycker har fått mycket fokus. Om den totala transportsektorn (det finns tydligen ingen fördelning mellan olika transporter) i europa står för ca 14% av utsläppen så känns det som att vi lägger väldigt stor vikt vid utsläpp (= förbrukning) på bilar men övrigt så som uppvärming av hus mm mm inte får tillnärmelsevis lika mycket uppmärksamhet. Vad gäller boskapsskötsel så finns det siffror som säger att den står för 18% av den globala miljöpåverkan. Jag säger inte att vi skall ignorera förbrukning/utsläpp på bilar för att det finns andra kanske större bovar, jag tycker bara att man måste belysa och se till helheten.

Så i den sista meningen kan du hitta lite av min inställning.

Som avrundning så ser jag det här som ett forum för Volvobilar och inte ett forum för politik, följdaktligen så kommer jag inte skriva mer om min inställning i miljöfrågor.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tycker att man ska göra en ny del på forumet som heter "Bränsleförbrukning". Så man slipper allt tjat i ALLA trådar om några cl hit eller dit.
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]