- ons 08 apr 2009, 10:53
När jag hade min bil inne på Rejmes i Linköping för byte av regulatorn pratade jag mycket med meken. Han är deras expert på Bi-Fuel och servar nästan bara gasbilar. Han sa att de renoverat toppar på en del Bi-Fuel, han höll på med en när jag kom in med min bil, men att de aldrig fått in någon privatkörd bil med det problemet. Då ska man veta att det finns många Bi-Fuel i Linköping, både privatägda och taxi, och i princip alla är sålda och servas av Rejmes. Taxibilarna står ofta långa perioder på tomgång när de väntar på körningar och dessa perioder visar sig inte på mätarställningen. Därför kan en taximotor varit igång bra mycket längre än vad en privatmotor med motsvarande mätarställning, dessutom är denna "dolda" gång den som är den skadligaste för motorn.
Tipset måste bli: vill man köpa en Bi-Fuel ska man akta sig för bilar som gått som taxi.
Mvh
/Fred
tegern skrev:Jag hade problem med att min bi-fuel dog vif rödljus och gick ojämt, det visade sig att det var ett par ventiler som var kassa. Revovering av motorn var det enda att göra, det gick på en slant. Dom hävdar att detta är ett standardproblem på gasbilarna då smörjningen när man kör på gas är nästan obefintlig. Tråkigt att man åker på dyra renoveringar när man försöker vara miljövänlig..!De som hävdar att det är ett standardfel och att det beror på obefintlig smörjning när man kör på gas är nog varken speciellt erfarna eller kompetenta när det gäller gasbilar. Självklart är inte smörjningen obefintlig, då skulle ju motorn skära omedelbart. Motorn smörjs till största delen av OLJAN i systemet inte av bränslet. Det stämmer dock att bränslet normalt smörjer en aning men den stora skillnaden mellan bensin och gas är att bensinen kyler motorn mer än gasen gör. Därför har det varit lite problem med att Bi-Fuelbilar som är igång väldigt mycket under långa perioder, speciellt med mycket stillastående, blivit för varma i topparna med ras som resultat. Detta har varit i princip uteslutande taxibilar.
När jag hade min bil inne på Rejmes i Linköping för byte av regulatorn pratade jag mycket med meken. Han är deras expert på Bi-Fuel och servar nästan bara gasbilar. Han sa att de renoverat toppar på en del Bi-Fuel, han höll på med en när jag kom in med min bil, men att de aldrig fått in någon privatkörd bil med det problemet. Då ska man veta att det finns många Bi-Fuel i Linköping, både privatägda och taxi, och i princip alla är sålda och servas av Rejmes. Taxibilarna står ofta långa perioder på tomgång när de väntar på körningar och dessa perioder visar sig inte på mätarställningen. Därför kan en taximotor varit igång bra mycket längre än vad en privatmotor med motsvarande mätarställning, dessutom är denna "dolda" gång den som är den skadligaste för motorn.
Tipset måste bli: vill man köpa en Bi-Fuel ska man akta sig för bilar som gått som taxi.
Mvh
/Fred
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76
Toyota Celica ST 2000 -76