Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knutte2
När jag var ute och körde idag så fick jag felmeddelandet "Motorprestanda nedsatt". Den vägrade varva över 1000 varv. Fick stänga av motorn och sedan starta igen och då funkade det som vanligt. Har läst lite här och var att detta är typiska symptom när ETM (spjällhuset) krånglar. Det är tydligen ett känt fel på S60, S80, S70,V70 samt XC70 byggda i perioden 1999 till och med 2001.

Nu är det så att jag har en XC90 T6 -03. Kan det vara den som spökar i min bil också?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av _Rick_
du får läsa ur bilen och se om du har några felkoder. Kan vara din mängdmätare som är kass eller en kamaxelgivare eller dyl.
av haxpet
Det var säkert en givare som gav upp för en liten stund och då brukar moderna motorer gå in i så kallade reservprogram vilket medför nedsatt motorprestanda. Den gör det enbart av säkerhetsskäl.

Men låt en volvoverkstad läsa av felkoderna i bilens system så kan dom säkert berätta vad som hänt.
Användarvisningsbild
av Knutte2
Ska ändå lämna in bilen för lite andra småfel och då ska jag be dem läsa av koderna. Jag återkommer med svar :D

Tack för hjälpen så länge
Användarvisningsbild
av Knutte2
Nu har bilen varit inlämnad hos Skånebil. De konstaterade att det var bromslägesgivaren som var kass och fått en felkod. Den hade i sin tur satt en felkod på gasspjället. Byte av bromslägesgivare kostade ca 1200 på Skånebil. Eftersom bilen bara är 3 år stod Volvo för halva kostnaden. Det var tydligen ett kännt fel. Upp till 2,5 år betalar Volvo hela kostnaden. 2,5 - 3,5 år gammal bil betalar Volvo halva kostnaden. Och sen får man nog betala hela kostnaden själv. Så fattade jag det iaf

Rätt smart faktiskt. Den känner trydligen av om bromsarna börjar klabba och sänker farten till ca 20 km/h. Detta gör ju att man kanske slipper frontalkrocka i 110 km/h för att bromsarna inte funkar :)

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]