Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Vist kan det vara så att en rulle skär om man har en "nedrans" otur.
men det kan ju lika gärna vara fabrikationsfel på en ny rule så den skär !!! de rullar han har, vet man att dom inte har fabrikationsfel, för då hade deomgått sönder för länge sedan !

jag skulle inte byta nån...

-----------------------------------------------
av Geiger
Självklart skall rullarna bytas. Hade en Audi som en rulle skar på, ett par tusen mil efter kamremsbyte.
Dock var det verkstan som hade struntat i att byta rullarna. Men jag skulle då aldrig ta risken.
Användarvisningsbild
av CarMan
2 audi med rasade rullar !

den 5:an som trådskaparen har behöver man inte byta rullarna på, vid första kamremsbytet, det lovar jag. när ni komer till 3:e kamremen så kan ni väll ta med rullarna om ni nu är osäkra
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Tack för alla svar men jag blir inte klok på denna service.

Samtal med Karlbergs: Pris 6790
Byter båda remmarna samt spännrullen til kamremmen
Dränering av filter 6000-mils byte på filtret (samma som min 9-5)
Byte av kupefilter
Byte av olja+filter+packning
Kontrollpunkter

Mekonomen 1 Pris 6800
Byte av kamrem
Byte bränslefilter
Byte av olja +filter
Byte av kupefilter
OBS!! Drivrem bytes ej på denna service

Mekonomen 2 Pris 5039

Osäkert om de ska byte kamrem
Byte av kupefilter
Byte drivrem
Byte bränslefilter
Byte olja+filter
Kontrollpunkter

Slutsats jag undrar vad f... mekonomen håller på med??? Litar ju mer på Volvo faktiskt.

Jag kommer att göra så här:
Byte av kamrem +spännrulle+ löprulle
Byte av drivrem
Dränering filter
Byte av olja+filter
Byte av kupefilter (gör jag själv)
Ber min mekaniker att kolla drivaxlar, läckage mm
Gör resten själv (smörjning, kontroll av bromsar, skivor mm)

Låter detta som en bra ide?
Användarvisningsbild
av gooose
På en sådan bil du har

Bytes enl Serv protokoll

kamrem+remspännare+löpHjul kamrem
Hjälpaggregat rem
olja+filter
kupe filter

Sedan en stark rekommendation baserat på den åm du har

Alla D5 02-04 byte Spänn rulle+löp hjul hjälpaggregat rem
(billigt jämfört med ett ras)

Var mer en regel utan undan tag att dessa rullar rasade i lagerna på taxi bilar
Sedan kom en "Förbättrad" Sort

Och har stark rekommenderat alla i min bekantskaps krets att byta dessa då jag inte vill höra att dom fått ett ras

Om du inte byter dessa så kontrollera dom Väldigt noga speciellt löp hjulet brukar det vara ett lager ljud från
Dessa hjul kostar ca 950-1050 för 2 st och är väldigt billigt jämfört med ett lager ras
Då dessa åm kamremms kåpor är utformade som dom är och ligger över vevaxel rem skivan
Rasar lagret så åker aggregat remmen in i kamremmen med ventil sallad som följd av detta

Bara i år har jag utfört 5 st 16000 service på D5 02-05 Och på 2 av dessa var löphjulet " på gång" ett begynnande oljud

//Goose
av Travolta
Tänker slå till på en 16000mila service i veckan, har en rabbatkupong som ger 25%rabbat på servicen. Nu när jag ska boka får jag fylla i meddelande till verkstan (Bilia) vad ska jag skriva i den?

Gäller en V70t5 då...
Senast redigerad av 1 Travolta, redigerad totalt 0 gånger.
av Extraljuskungen
gooose skrev:På en sådan bil du har

Bytes enl Serv protokoll

kamrem+remspännare+löpHjul kamrem
Hjälpaggregat rem
olja+filter
kupe filter

Sedan en stark rekommendation baserat på den åm du har

Alla D5 02-04 byte Spänn rulle+löp hjul hjälpaggregat rem
(billigt jämfört med ett ras)

Var mer en regel utan undan tag att dessa rullar rasade i lagerna på taxi bilar
Sedan kom en "Förbättrad" Sort

Och har stark rekommenderat alla i min bekantskaps krets att byta dessa då jag inte vill höra att dom fått ett ras

Om du inte byter dessa så kontrollera dom Väldigt noga speciellt löp hjulet brukar det vara ett lager ljud från
Dessa hjul kostar ca 950-1050 för 2 st och är väldigt billigt jämfört med ett lager ras
Då dessa åm kamremms kåpor är utformade som dom är och ligger över vevaxel rem skivan
Rasar lagret så åker aggregat remmen in i kamremmen med ventil sallad som följd av detta

Bara i år har jag utfört 5 st 16000 service på D5 02-05 Och på 2 av dessa var löphjulet " på gång" ett begynnande oljud

//Goose
..
Precis mina tankar... kostnaden för byta av rullarna är så liten om man jämför med ett kamrems ras....
av Cedrix
Bokade tid för kamremsbyte i fredags på VOLVO.
Dom skulle ha 3500:- för byte av Kamrem, Spänn rulle+löp hjul och hjälpaggregat rem.
Tycker jag lät otoligt billigt, mobbar jobbarkompisarna med Audi
:twisted:
Användarvisningsbild
av gooose
En direkt rekommendation till alla som jämför olika verkstäder

Läs i eran service bok där står när olika delar skall bytas och vid olika mil intervall eller ålders intervall

Tag sedan med detta när ni ringer runt och fråga uttryckligen om det är något dom inte säger som stämmer överens med det som står i service boken
För detta som står här är vad tillverkaren rekommenderar för bästa livslängd och ekonomi för just din bil

En del Ta tex Mekonomen som det står om tidigare i denna tråd 2 st olika utföranden inte konstigt att det blir billigt/ dyrt om man utför saker för tidigt eller för sent eller inte alls

Och jämför detta sedan med en Volvo handlare inte lätt att jämföras med en " felaktig" service kan lätt bli att dom är dyra

Självklart så finnes det olika uppgifter hos dom oxo men en Volvo handlare har oftast rätt info att delge till dig som kund

Så fråga vad som ingår nästa gång och om du får olika svar din service bok har alltid rätt

För övrigt så kan även tilläggas att bränsle filtret skall bytas vid 4000 mils intervall på en V70 D5 åm 03 när det är "Stålfilter" det är först när bränslefiltret blir ett insats filter som intervallen ökas till 6000 mil

//Goose

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]