Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hexenhammer
Hej hej.

Rubriken säger ju det mesta. Jag har hamnat i en situation där jag är väldigt kluven kring vad jag ska göra. Därför tänker jag fråga allt folk här om lite råd och så. Hur som helst så har jag idag en Volvo V50 1,8f (2009) med metallic-lack, High Performance stereon, AUX/iPod Interface, Cacofärgad inredning, Nordic Light paneler, takvinge, Crius 16" till sommardäck (som dessutom inte rullat en meter ens), Isis 15" till vinterdäck (rullat den sträckan som bilen rullat) o.s.v. Den har bara rullat 325 mil (nyligen), och ja... jag är inte helt nöjd med den. Innan har jag alltid kört 850, 855, V70, S60 o.s.v. Tänkte dock att denna V50 kunde vara en bra deal, med tanke på priset samt att det är en helt ny bil.

Men som sagt; jag är inte helt nöjd. Komfortmässigt är ju V50 en skitbil jämfört med V70/S60/S80, utan tvekan. Stolarna är relativt hårda, bilen är trång i sidled/till tak o.s.v. Dessutom är bagagen väldigt, väldigt liten, jämfört med de tidigare bilarna jag har haft. Tyvärr. Det är tråkigt på en kombi, att man ändå knappt kan lasta några grejer alls. Det jag är nöjd med är att jag har en bil med garanti i två år, samt halverad försäkringskostnad i tre år. Att jag dessutom valde utseendet själv är ju också ett plus.

Hur som helst så sitter jag dagligen och kollar bilar på nätet, eftersom att ja.. jag är intresserad av bilar helt enkelt. Hittade nu även en Volvo S80 D5 (2007). Kinetic... standardutrustning med andra ord, inget speciellt sådär. Dock sitter det en Geartronic-låda i bilen (och jag är verkligen positiv till automatlådor!). Sommardäck och vinterdäck. Priset ligger på 177.900 kr för denna S80. Jag räknar med att få omkring 160.000 kr för min V50 (eller ja... jag måste få så mycket, med tanke på att jag gav nästan 215.000 kr för den!!).

Dock har jag ett lån på min V50 på 120.000 kr som måste lösas vid affären; och det har jag inga problem med. Då blir det precis att det här räcker till kontantinsatsen som hamnar på närmare 38.000 kr. Och även så långt är jag med. Men sen jämför man:

Idag (Volvo V50):
Skatt: Ca 5 - 600 kr om året (mycket trevligt).
Försäkring: 416 kr/mån i nästan två år till (1500 - 2000 mil).
Bensinförbrukning: Omrking dryga 1 liter/mil (95-oktan) vid stadskörning. Med andra ord inte imponerande. Räknar med ca 1200 - 1400 kr i månaden i bensin, utan några speciella resor inräknat (bara hem - jobbet och tillbaka).
Service/övrigt: Sker var tusende mil, som jag har hört. Slukar dessutom mer olja än en vanlig bil eftersom att det är en Flexifuel.
Min lånekostnad idag: Betalar ca 1750 kr/mån för lånet på V50:n. Det ligger på 6 år.

Om jag köper S80n:
Skatt: 5.700 kr om året (delat på 3 förstås; men om man räknar på vad jag sparar i bensinkostnader så bör ju detta kanske vara en acceptabel summa per år, eller?).
Försäkring: 650 kr/mån i 6 månader (nybilsgaranti), sedan ca det dubbla, antar jag (1500 - 2000 mil).
Bensinförbrukning: Inte helt säker på detta, men betydligt mycket bättre än V50:n skulle jag tro. Kommer troligtvis bara att behöva tanka en gång varannan månad, med lite tur.
Service/övrigt: Inte säker... som en bensinare? Måste väl nämna att S80:n har gått över 8.000 mil också.
Min lånekostnad då: 2.670 kr/mån (dvs en tusing dyrare än V50:n, dock är lånet bara på 5 år).

Så den "mindre lätta" frågan: Är det värt det? I mina ögon känns det som betydligt mycket mer bil för pengarna. Det enda jag kommer att sakna är iPod-interfacet, då det i princip är det enda som gör min bil värd att äga, känns det som (V50:n). Skriv gärna upp fördelar/nackdelar, egna tankar, åsikter o.s.v. Jag vill veta allt. Har kört en del V70II och S80N genom jobbet, och det är ju minst sagt grymma bilar. Men jag har inte haft någon längre erfarenhet kring dessa. All info är välkommen!

Tackar på förhand för svar!

UPDATE:

Jag har dessutom hittat ännu en 07:a, som har gått precis över 5.000 mil. Dock är det en S80 2,5T. Samma utrustning som ovanstående S80, fast med Navigator och manuell växellåda. Vilken skulle ni välja?
Senast redigerad av 3 Hexenhammer, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
Tyvärr brister din bränslekalkyl. S80D5 med Geartronic är enormt törstig. Du kommer lätt att ligga över litern i stadstrafik.

Kolla alla trådar angående förbrukning på 2,4/D5 så kommer du se att de flesta kommer inte ens ner till 0,75 blandad med automat.

Annars är S80 en bil som antagligen är trevligare på de flesta sätt. Mer "bil" helt enkelt, men visst kommer det att kosta lite mer.
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
andreas_lofgren skrev:Tyvärr brister din bränslekalkyl. S80D5 med Geartronic är enormt törstig. Du kommer lätt att ligga över litern i stadstrafik.

Kolla alla trådar angående förbrukning på 2,4/D5 så kommer du se att de flesta kommer inte ens ner till 0,75 blandad med automat.

Annars är S80 en bil som antagligen är trevligare på de flesta sätt. Mer "bil" helt enkelt, men visst kommer det att kosta lite mer.
Ok. Vi räknade lite på detta hos bilfirman också. Och åker jag under 1500 mil per år; ja då är det inga sparade pengar vi snackar om. Men åker jag mer så sticker summan iväg rätt snabbt, och trots skatt och allt det där så räknade vi på att den totala summan kommer att bli lägre. Visst, S80:n rymmer ju lite mer i tanken också, men V50:n är förvånansvärt törstig alltså. Kommer knappa 60 mil på en tank, nämligen. Detta samtidigt som den har en av de klenaste motorerna jag någonsin varit med om i en Volvo (inte för att jag lider i allmänhet, men vid stressiga omkörningar är det ju en klar nackdel).

Vi har en V70 D5 på jobbet, och jag upplever att den inte känns törstig alls. Åkte på tjänsteresa från Västervik - Stockholm (ca 55 mil totalt) och sedan tillbaka för ett tag sedan. Och vi snackar inte mycket förbrukad bensin på den biten alltså. Enligt min räkning ca 0,55 - 0,65 l/milen (dock är det inte en V70II utan en V70N). Så borde man inte kunna "spara" på det i längden i alla fall..?

Sedan blir det troligtvis både en semester uppe vid riksgränsen i sommar, samt en bilresa ute i Europa. Och det är ju vid sådana tillfällen som Dieslar ska "löna sig". Vad tror du?
Användarvisningsbild
av sand3rs
Att byta bil är en dyr hobby...

Jag håller med dig om att S80 är en skönare och mer komfortabel bil. Men, mycket beror på utrustningsnivå. En V50 i summumutförande och lite extra tycker iaf jag är en komfortabel bil.

Angående S80n du kollar på: Säkert ett bra köp, skulle personligen inte välja en bil med kinetic.

Som Andreas skriver, den gamla D5an är ingen snål motor och med tanke på skatten får du köra rätt många mil för att räkna hem vinsten.
av JK24T
Jag har gjort tvärtom, bytt från S80N 3.2 till V50 T5 och ångrar mig absolut inte. S80N är inte bekväm i mitt tycke, fjädringen är "hoppig" och hela bilen "rollar" i sidled vilket är extremt obekvämt. Väljer du S80N så kör på 16" hjul, jag hade 18" vilket förvärrar komforten. Jag hade dessutom stora problem med oljeläckage med pölar av olja på uppfarten. Kvaliten på just min bil var så dålig att jag fick till stånd ett återköp, därav min nuvarande V50. Hade jag fått stålar i handen hade det inte blivit en Volvo igen.
Gamla S80 var betydligt bekvämare än S80N.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har kört rätt många tusen mil nu med Volvos dieselfemmor både manuell och automat.

Med min körstil där körningen är rätt blandad mellan ladsväg och inte så mycket stad så drar automaten (6 växl geartronic) ca 50% mer än den manuella, vi tankningarna på den manuella landade det oftastast på dygt 0.6 l/m med automaten drygt 0,9 l/m. Båda bilarna körs på samma sätt.

Så om förbrukningen är viktig så är valet mycket enkelt..
av Amli
Jag skulle nog inte hålla med om att V50 är så hemsk att köra. Personligen tycker jag den är riktigt fin att köra! Däremot skulle jag säga att du valt helt fel motor då den i mitt tycke är en sorglig historia. 2,0D, D5 och T5 gör bilen mycket mer rättvisa!
S80 tycker jag även den är mycket trevlig att köra. Kanske inte lika rolig som V50 (då räknar jag inte in 1,8F... ;-// ) men det är klart mer bekväm. En långfärdsbil av rang. Och alla S80 strular inte lika mycket som JK24T´s :)
Om vill byta till en S80 så gör det för du hellre vill ha bilen inte i tron att det blir ett bättre köp rent ekonomiskt.
av mikeS80
Min erfarenhet av S80N D5 Automat Summum -07 är inte särskilt goda.

Enligt mig hade min bil en bedrövlig automatlåda, dålig ljudkomfort och dålig fjädringskomfort jämfört med min nuvarande V70II D5.

Min gamla S80N var dock en tidigt byggd S80N (Maj 2006) så detta kan spela en viss roll i sammanhanget. När det gäller fjädringskomforten så var den en pina att köra över t.ex. farthinder då bakfjärdingen/dämpning ämnade mycket övrigt att önska. Jag skulle nog tänka både en och två gånger innan jag till byter till en S80N av årsmodell 2007.

Du bör även tänka på att lastöppningen på S80N är begränsad så någon vidare praktisk bil är den inte. För egen del skulle jag inte klarat mig om S80N vore den enda bil som jag förfogat över.
av greenbay
Jag skulle föreslå att du HYR en S80 över en helg, eller en vecka, för att verkligen hinna använda den som du normalt använder en bilr.
Att hyra kostar en slant, men ett par tusenlappar jf med att byta bil, det är billigt.
S80N är i mina ögon våldsamt stor, bred, tung osv, och V50 är snabb, kvick, ärtig och har dessutom ett hyfsat kombiutrymme.
Vi har 2 st V50 2.0D själva, och är grymt nöjda. Vi hade båda varsin 854 innan, en GLT och en 10V.
/greenbay

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]