NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanM
Har en V50 T5 med integrerad telefon. Men nu tycker de jag pratar med i telefonen att det är väldigt dåligt ljud. Micken sitter ju vid backspegeln. Finns det möjlighet att eftermontera en så kallad "svanhals" istället? Eller måste man leva med detta....känns tråkigt att det inte funkar bra.
Bilen är 2 veckor gammal.

//Stefan
Användarvisningsbild
av robgus
StefanM skrev:Har en V50 T5 med integrerad telefon. Men nu tycker de jag pratar med i telefonen att det är väldigt dåligt ljud. Micken sitter ju vid backspegeln. Finns det möjlighet att eftermontera en så kallad "svanhals" istället? Eller måste man leva med detta....känns tråkigt att det inte funkar bra.
Bilen är 2 veckor gammal.

//Stefan
Håller med att den inte är så bra, har fått några mjukvaruupdateringar som gjort det något bättre.
av StefanM
Har ringt å mejlat volvo men har inte fått nå riktigt svar, men man tycker att det borde vara möjligt att eftermontera nån bättre mick. Hade en svanhals i min förra och det funkade väldigt bra...jättenöjd.
Var till en mobilfirma förra veckan som vi har anlitat förut gällande installationer av mobiltillbehör, de försökte med en svanhals installation men de sa att pga olika impedanser så har den integreradetelefonen svårt att kommunicera med micken så det gick inge bra.
Synd att det inte finns nån inställning där man kan justera känsligheten.
Användarvisningsbild
av elmuppo
StefanM skrev:Har ringt å mejlat volvo men har inte fått nå riktigt svar, men man tycker att det borde vara möjligt att eftermontera nån bättre mick. Hade en svanhals i min förra och det funkade väldigt bra...jättenöjd.
Var till en mobilfirma förra veckan som vi har anlitat förut gällande installationer av mobiltillbehör, de försökte med en svanhals installation men de sa att pga olika impedanser så har den integreradetelefonen svårt att kommunicera med micken så det gick inge bra.
Synd att det inte finns nån inställning där man kan justera känsligheten.
Hej!

Du har något så fint som en Aktiv Mic i din V50, vilket gör att det är
nästintil omöjligt att få din telefon att fungera med en annan mic.
Det finns nya mjukvaror som ska åtgärda dåligt ljud på telefonen,
och det ska vara grattis att få dem laddade.

Har du frågor om kvaliten på telefonen, mejla volvo på
http://vccs.volvocars.se/gcr/gcr.asp

//Branx
av StefanM
Ringde till Comshop som är volvos mobilbutik. De sa att de försöker ta fram en "svanhals" till XC90 och det är tydligen samma mick i V50. Men det kan ta tid eftersom det inte var så enkelt. Men det lät på dem som att det var många som inte var nöjda med nuvarande micken.
av Frigge
Det kommer en lösning med svanhalsmic till 40/50 bilar. Dock är det inte "samma" som till XC90 då det är olika kablage till dessa.
Lösningen är tyvärr inte klar för marknaden ännu utan dröjer ett tag till.
Det går INTE montera en "vanlig"svanhalsmic till dessa då det är som någon tidigare skrev är en aktiv mic.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Driver64
StefanM skrev:Har en V50 T5 med integrerad telefon. Men nu tycker de jag pratar med i telefonen att det är väldigt dåligt ljud.
På vilket sätt låter det dåligt? Försvinner delar av det du säger helt eller är det svårt att uppfatta vad du säger på grund av brus eller bakgrundsljud i bilen?
av StefanM
De som jag pratar med säger att jag låter väldigt långt borta fast jag försöker prata med hög röst. Det går ganska bra om jag står stilla men så fort jag börjar åka och det blir lite bakgrundsbrus så hör de mig knappt. Så det är inga "klipp" i samtalet eller så, det verkar funka bra.
Men det är störande att man skall behöva prata över normal ljudnivå och ändå så hör de knappt vad man säger. Väntar ivrigt på en svanhals, känns som felet beror på att micken sitter där den sitter. :???:

Driver64: Har du integrerad telefon? Fungerar det bra för dig?
Användarvisningsbild
av Driver64
Jag har integrerad telefon men i en V70N. Jag har liknande problem dvs jag måste höja rösten eller "sikta" med ansiktet mot mikrofonen i backspegeln (himla obekvämt!). Står man still eller använder sekretessluren så är det inga problem.

Jag har dessutom problem med att när jag börjar tala så klipps det bort lite av vad jag säger, därav min fråga om det.
av StefanM
Vill bara meddela att jag nu har fått en svanhals inmonterad av volvo och nu låter det klockrent. Det var ca 3 månader sen jag fick den insatt, är nöjd. :D

Mvh,
Stefan
D4 VEA dricker olja

När räknar du med att starta?

Låtit Bilia Strängnäs byta huvudba[…]

B230fk banjoanslutningar

Har hittat rätt bult nu äntligen, ifall […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Är i tagen och ska byta från xc90 D5 ti[…]