Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 960sedan
Tycker att lådan växlar upp lite sent. Går det att justera ?
Har även en 940 -93, med automat . Där går det ju att släppa lite på kickdownwiren, och då växlar den upp tidigare. Kan inte hitta någon sådan wire på 960.
Ser att det är några eltrådar som går in i kupen vid gaswiren. Är det någon form av elektrisk kickdown ?
av metalHJ
Jag vet iaf. som så mycket att lådan är väldigt elektriskt buren! Och det finns felkod för felaktig kickdownsignal, så jag skulle starkt gissa på att det är elektriskt styrt...

Även om du har lådan i eco läge, tycker du han växlar för sent?
av 960sedan
Den växlar upp vid högre varvtal jämfört med min gamla 940, även då wiren på 940 är justerad enligt instruktionerna. 960 ligger också högre i varv vid landsvägskörning. 940 varvar ungefär 2200 r/min vid 90 km/tim.
960 varvar 2500 r/min vid samma hastighet. Lockupen verkar fungera som den ska, så den har väl helt enkelt en lägre utväxling. Har inte kört någon annan 960 automat, så jag har inte något att jämföra med.
av metalHJ
Jag kör en del 940 turbo manuell, och kan inte påminna mig att jag märker någon större skillnad på varvtalen vid landsvägskörning! Men jag ska kolla varvtalen med min så fort han är i rullning igen :)

Det jag reflekterat över, är att 940 nästan verkar vara starkare på lägre varv än 960. 960'ins bästa pusch, kommer ju vid höga varv. Normalt tycker man ju att det borde vara tvärtom i och med större motor/fler cylindrar: Bättre vrid.

Sen vet jag inte om man upplever det så, för att lådan växlar för tidigt, eller om utväxlingen är så annorlunda. Men nog kan jag hålla med om att lådan växlar upp tidigt, och "långdrar" varje växel. Men det är ju bara en 4 petad låda...
Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju int[…]

Ladd problem Volvo 760

Vad får du för spänning om du m&au[…]

Alla pratar om el, diesel och bensin bilar. Vad h&[…]

Hur håller ni era skivor rena på laddh[…]