Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban_T5-R
#273379
Hej, har ett litet problem med min 855R -96 Automat. När jag ska starta den så verkar den vara svårstartad, startmotorn får oftast jobba 3-4 sekunder ibland innan motorn vaknar till liv, detta händer alltid då den har fått stå någon dag eller dagar. Är motorn varm ex varit inne och handlat och kommer ut för att åka hem då startar den mer eller mindre direkt. En annan sak som också inträffar vid starten är att det ibland ca varann gång låter som en cylinder inte tänder vid starten, typ bilen skakar till kraftigare i nån sekund, än normalt precis vid uppstarten för att sedan gå som normalt igen, som sagt inga problem vid körning motorn går då hur bra som helst och turbon laddar perfekt. Bilen är inte trimmad eller modifierad på nåt sätt utan original, bör tilläggas att den är köpt i god tro att motorn är i originalutförande, vilket man inte alltid kan lita på ser ialla fall inga tecken på nån modifikation eller trimning.

Det som är gjort nyligen är bytt olja motorn då den läckt lite dock åtgärdat, tändstift bytta gjorde ingen effekt på detta problem, har dock upptäckt underifrån bilen att det läcker lite olja nånstans runt turbon, några droppar längs "snäckan" vet inte om detta kan ha med detta att göra??? :cry:
av greenbay
#273549
Jag skulle rekommendera att göra rent runt kamaxelgivare och svänghjulsgivare. Kolla efter oxid i kontakter och dålig jord.
Se även till att tändkablar inte går för nära kablaget till dessa givare
/greenbay
av *pettson*
#273594
Du har ALLTID 3-4 sekunder eftersom motorn måste rotera så styrdonet får veta vilket vevaxelvarv motorn är inne på för insprutningens skull, för att få veta alltså vilka ventiler som är öppna och inte. Kamaxlarna roterar ju med halva vevaxelhastigheten så kamaxlarna måste ju få göra två varv för att motorn ska få göra ett vevaxelvarv, nu vet den vart den ska spruta in bränslet. Som lök på laxen kräver faktiskt vevaxelgivaren (impulsgivaren) att få ett helt varv på sej ytterligare för att bestämma när den nu står 90 grader från tändning så att styrdonet då kan börja att räkna ned så tändning kan ske.
Sen tar det möjligen ytterligare tid med kall bil för att en kall bensinmotor i sej är svårare att starta på grund av kondensering på cylinderväggarna och avsaknaden av värme i cylindrarna vid starten.
Du kommer att få leva med att den inte brummar igång på en sekund och att den är mera lättstartad varm.
av Robban_T5-R
#273693
Tackar för alla svar ska göra en motorcheck snarast, hoppas du har rätt "pettson" med tändningen det vore bra?! Är dock fortfarande lite orolig över skakningarna som bara uppstår ibland när man startar, dom borde väl alltid finnas om det var normalt, låter och känns som sagt som den inte tänder direkt på alla cylindrar dock så åtgärdar det sig efter ett par sekunder då går motorn som den ska. :???:
av *pettson*
#273770
Robban_T5-R skrev:Tackar för alla svar ska göra en motorcheck snarast, hoppas du har rätt "pettson" med tändningen det vore bra?! Är dock fortfarande lite orolig över skakningarna som bara uppstår ibland när man startar, dom borde väl alltid finnas om det var normalt, låter och känns som sagt som den inte tänder direkt på alla cylindrar dock så åtgärdar det sig efter ett par sekunder då går motorn som den ska. :???:
Om den inte tänder direkt eller på alla som den ska så kan du ha andra problem. Tex en läckande spridar som då gett en cylinder lite bensin under tiden den varit avstängd.
av *pettson*
#276684
dalvcv skrev:Finns det något enkelt sätt att kolla om det är någon spridare som läcker?
Tyvärr är det bökigt med det enklaste. Det är att lyfta ur rail med spridare och slå på tändningen. Droppar det så läcker det. Dessvärre kan det bli tråkigt om man inte har rätt utrustning. Man kan med lite otur få nån spridare att lossna med en dusch som följd.
av dalvcv
#277239
*pettson* skrev:
dalvcv skrev:Finns det något enkelt sätt att kolla om det är någon spridare som läcker?
Tyvärr är det bökigt med det enklaste. Det är att lyfta ur rail med spridare och slå på tändningen. Droppar det så läcker det. Dessvärre kan det bli tråkigt om man inte har rätt utrustning. Man kan med lite otur få nån spridare att lossna med en dusch som följd.
Om en spridare läcker vilket medför att den blir segstartad....varför tänder det inte på nån av de andra?
av *pettson*
#277298
dalvcv skrev:
*pettson* skrev:
dalvcv skrev:Finns det något enkelt sätt att kolla om det är någon spridare som läcker?
Tyvärr är det bökigt med det enklaste. Det är att lyfta ur rail med spridare och slå på tändningen. Droppar det så läcker det. Dessvärre kan det bli tråkigt om man inte har rätt utrustning. Man kan med lite otur få nån spridare att lossna med en dusch som följd.
Om en spridare läcker vilket medför att den blir segstartad....varför tänder det inte på nån av de andra?
Förfarandet om en läckande spridare gäller att den startar på t.ex 4 men inte nr 5.. en läckande spridare sänker inte 4 andra cylindrar.
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]