Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok nu börjar det dra i hop sig mot vår och man se över första cross country vintern .
Är väl lite små besviken , men har bara kört fast ordentligt 2 gånger (hade man haft Audi hade det inte hänt :mrgreen: )
Men det har varit en del med mycket varva och lukta illa...

Så blir det en vinter till med den ska jag nog skaffa 4 snökedjor till den ,ena fast körningen var i lite uppför med ett stort släp , fick ringa en kille med Blazer och andra gången var till landet då jag gena lite över en täckt (hmm förra året gick det bra med min andra volvo .. valp) , bonden fick komma med traktorn :oops:
Hade man haft kedjor skulle man kanske sluppit sådant

Ni andra då fast körningar ?
Erfarenhet av kättingar till dom ?? någon? , antar att volvos kostar en del :shock: , kanske går att hitta beg
Jag har aldrig lyckas fastnat med någon av mina bilar. antingen lär man ha en sjujävla fart eller så är det bara ta det försiktigt och backa tillbaka om det går åt helvete=)snökedjor hjälper jävligt bra på framhjulsdrivna bilar och bakhjulsdriva, eftersom din är 4x4? så borde det bli ännu bättre, nackdelen är bara den att du inte kan köra nå fort med kedjorna. Skaffa en XC90 eller nått ännu större, har du sänkt bilen så kan du börja med att höja den igen=) hjälper massor.
ja , min är xtra höjd och den har nivåreglering , mkt hög
Tänkte ju mest att ha kedjor för att komma loss och slippa hämta hjälp

annars är ju det känt att man ofta kör fast med volvon (xc), man hör många som har problem med det
xc90 är nästan sämre ändå , plus att den är så törstig kompisen diesel slukar 1,4 landsväg (obs det är inget fel på den , drar dryga litern stadstrafik) är så enligt volvo pga av luftmotståndet , är lite telefonkioskkänsla över dom
valpensteiner skrev:ja , min är xtra höjd och den har nivåreglering , mkt hög
Tänkte ju mest att ha kedjor för att komma loss och slippa hämta hjälp

annars är ju det känt att man ofta kör fast med volvon (xc), man hör många som har problem med det
xc90 är nästan sämre ändå , plus att den är så törstig kompisen diesel slukar 1,4 landsväg (obs det är inget fel på den , drar dryga litern stadstrafik) är så enligt volvo pga av luftmotståndet , är lite telefonkioskkänsla över dom
Hur går det ihop? Dryga litern ï stan och 1.4 på landsväg? Har aldrig hört om en bil som drar mer på landsväg än i stan, är dom verkligen såna skåp?
Är många bilar som drar mer på långkörning än stad, men det är oftast små bilar med liten motor som får jobba häcken av sig i motorvägsfart. Hade en XC90 D5 som hyrbil för några veckor sedan, den drog ca 1 l/mil på långkörning (sthlm-Linköping) tur & retur. Blev väldigt besviken på automatlådan, den växlade ju ner bara man tittade på gasen och utnyttjade inte det minsta av motorns fina vridmoment.

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]