Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zane_73
CarMan skrev:
Zane_73 skrev:
CarMan skrev:om ni är smarta så kollar ni lite på vad volvo själva gör. nu finns en 6 stegs automat låda, men den fans inte förut, så dom första R bilarna (S60 & V70N) som kom med automat hade en styrpning jämfört med dom med manuell lådda, detta på grund utav att lådan inte pallar för vridmomentet.

så tän ker för en gång extra innan ni trimmar för mycke
Kan säkert vara en bra ide att kolla upp det om man ska trimma en 2,5T eller en T5, men Truls fråga handlar om en 140hk bil.
Jo jag citera hans inlägg, men tråden är gorbers & han hat inte specifiserat vailen motor han har, förutpm cylindervolymen
Eftersom Gorber inte har skrivit 2,4T utan bara 2,4 så är det sugmotorn på 140 eller 170hk han menar, m.a.o det är trimmning upp till ca 188 hk vi pratar om i den här tråden.
Användarvisningsbild
av CarMan
Zane_73 skrev:
CarMan skrev:
Zane_73 skrev: Kan säkert vara en bra ide att kolla upp det om man ska trimma en 2,5T eller en T5, men Truls fråga handlar om en 140hk bil.
Jo jag citera hans inlägg, men tråden är gorbers & han hat inte specifiserat vailen motor han har, förutpm cylindervolymen
Eftersom Gorber inte har skrivit 2,4T utan bara 2,4 så är det sugmotorn på 140 eller 170hk han menar, m.a.o det är trimmning upp till ca 188 hk vi pratar om i den här tråden.
vi kan gissa att han menar det, men vi viet inte.
av Zane_73
CarMan skrev:
Zane_73 skrev:
CarMan skrev: Jo jag citera hans inlägg, men tråden är gorbers & han hat inte specifiserat vailen motor han har, förutpm cylindervolymen
Om Gorber inte har skrivit fel så behövs inga gissningar.
Erkänn nu att du har lite fel Carman och tänk på att även solen har fläckar :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Zane_73 skrev:
CarMan skrev:
Zane_73 skrev: Eftersom Gorber inte har skrivit 2,4T utan bara 2,4 så är det sugmotorn på 140 eller 170hk han menar, m.a.o det är trimmning upp till ca 188 hk vi pratar om i den här tråden.
Om Gorber inte har skrivit fel så behövs inga gissningar.
Erkänn nu att du har lite fel Carman och tänk på att även solen har fläckar :wink:
vist är den motorn på 2,4 liter, men han skriver ju inte om han har en 140 eller 170
B5244S eller B5244S2
men vi har ju även lätt trycks turbom som också har 2,4 liter & ja vist dom flästa sätter altid ett t efter sifrorna då.
B5244T
av haxpet
Chiptrimning är ju lite småroligt och går oftast bra. Har inte hört om allt för många som fått sämre bil.

Men man ska ändå vara försiktig, alla garantier på motorn försvinner och hur det blir med försäkringar är ju också en annan sak. Kan vara värt att kolla upp. Och enligt en artikel i Expressen här nyligen så är det ju lite olagligt också. (säger han som har en chippad bil :D )

Men dom siffror som Chipptrimmarna skryter med skulle jag nog ta med en nypa salt. Så gott som alla visar så kallade glädje siffror. Åtminstone när det gäller antalet hästar.

En S60 T5 -01 till -04 ska gå att med enbart chip få till 300 hk. (en sån har jag). Men enligt dom som faktiskt har testat och sett vad det kommer ut så får man med chip i orginalmotorn inte ut mer än kanske 265-270 hk. Hårdvaran i motorn klarar inte av mera. Det spelar ingen roll hur mycket man ökar trycket i turbon, det går ändå inte.

Men vridmomentet brukar öka markant, och det är det som föraren känner coh tror att han fått mycket mera hästar. Det är också vridmomentet som förstör lådorna.

Så chippar man dom kraftigare motorerna så ska man köra med förstånd. Då håller det oftast utan problem.
Användarvisningsbild
av CarMan
ju visr ska man ta deras siffror med en nypa salt.
Prata en gång med en på volvo som arbeta men just styrningen av botorerna & han sa att det inte går att få ut mer än 170hK ur B5244 motorerna, så om det står 188kk så är det fel.

170hk är ju desutom ur motorn o inte på hjulena, så när man bromsar en bil som sägs ha 188hk så visar den mindre o sen gissar man utifrån minusvärdet man får vid gas släppet efteråt.
av gorber
trådskaparen....
En 2.4 140hk -01 är det jag har.
Så vad är det ni säger, ingen idé eller kostar det mer än det smakar?
Ingen som har mer koll på itsfun?
Användarvisningsbild
av CarMan
gorber skrev:trådskaparen....
En 2.4 140hk -01 är det jag har.
Så vad är det ni säger, ingen idé eller kostar det mer än det smakar?
Ingen som har mer koll på itsfun?
du kan få ut 170 hk ur din bil. o det kanske kan kännas skilnad vid tung last & vid kraftiga accelerationer.

troligen får du inget problem med krockande mjukvaror, men det är ingen garanti.
alla mekansika delar håller för detta

sen om det är värt pengarna är ju upp till var o en. provkör en liknande med 170 hk så vet du vad du får
av Greven2
Zane_73 skrev:
VS60 skrev:Kanske det låter konstig hos andra personer, men det är som jag funderar varför ska man shiptrima bilen? Vad är det som man vinner? Är det hk man ute efter eller någonting mer? Jag har 170 kusar under huven, och tycker det räcker för min del, har man mer hr 300 eller 500 hk, du kan väll inte köra mer än 110 km/tim laglig, vi har inte Autobahn i Sverige, plus bilar som har så mycket hk drar betydlig mer bränsle, och i dags läge som bränsle kostar en del.
Så vad är mening med shiptrima?

Volvo S 60 – 02 170 hk rullar utan problem
Du har en 170 hästare och jag tror inte det finns någon som betalar ca 4000 för det lilla extra man får till den, med 140 hästare är det däremot stor skillnad på vrid och hk om den är chippad eller inte = lättare att göra omkörningar m.m.
Köper du en 140 hästare så lär du nog sakna vridet och dom hk du har idag.
OBS ! 140-hästarsversionen har bättre/större vridmoment på låga varv än 170-hästarsversionen. 170-versionen är alltså svagare och har lägre vrid än 140-hästarn vid "normal" körning. De 30 hk extra som 170-hästarn har, märks bara på toppvarv och där gör dom ju föga nytta. Att chiptrimma en sugmotor ger egentligen väldigt lite skillnad i jämförelse med turbo o turbodieselmotorer. Ska en sugmotor trimmas på riktigt, så gäller klassisk trimning. Och detta låter sig aldrig göras med lite omprogrammering av motorns elektronik. Här talar vi vevstakar, vevstakslager, uppborrning, ventiler, ventilsäten, omdrevning/anpassning av växellådan och utväxlingen, luftfilter, avgassystem + en massa mer. Det går faktiskt inte att gå några genvägar. Att tro det är att lura sig själv. Blir bara marginella skillnader.
Användarvisningsbild
av CarMan
Greven2 skrev:
Zane_73 skrev:
VS60 skrev:Kanske det låter konstig hos andra personer, men det är som jag funderar varför ska man shiptrima bilen? Vad är det som man vinner? Är det hk man ute efter eller någonting mer? Jag har 170 kusar under huven, och tycker det räcker för min del, har man mer hr 300 eller 500 hk, du kan väll inte köra mer än 110 km/tim laglig, vi har inte Autobahn i Sverige, plus bilar som har så mycket hk drar betydlig mer bränsle, och i dags läge som bränsle kostar en del.
Så vad är mening med shiptrima?

Volvo S 60 – 02 170 hk rullar utan problem
Du har en 170 hästare och jag tror inte det finns någon som betalar ca 4000 för det lilla extra man får till den, med 140 hästare är det däremot stor skillnad på vrid och hk om den är chippad eller inte = lättare att göra omkörningar m.m.
Köper du en 140 hästare så lär du nog sakna vridet och dom hk du har idag.
OBS ! 140-hästarsversionen har bättre/större vridmoment på låga varv än 170-hästarsversionen. 170-versionen är alltså svagare och har lägre vrid än 140-hästarn vid "normal" körning. De 30 hk extra som 170-hästarn har, märks bara på toppvarv och där gör dom ju föga nytta. Att chiptrimma en sugmotor ger egentligen väldigt lite skillnad i jämförelse med turbo o turbodieselmotorer. Ska en sugmotor trimmas på riktigt, så gäller klassisk trimning. Och detta låter sig aldrig göras med lite omprogrammering av motorns elektronik. Här talar vi vevstakar, vevstakslager, uppborrning, ventiler, ventilsäten, omdrevning/anpassning av växellådan och utväxlingen, luftfilter, avgassystem + en massa mer. Det går faktiskt inte att gå några genvägar. Att tro det är att lura sig själv. Blir bara marginella skillnader.
Har du vridmomenst kurvorna där?
jag har inga här o kan inte jämföra.
Man jag vet att 140 & 170 motorn är samma motor, men 140 hästaren öppnar inte gas spjället fult.

------

jag tror du yrar
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]