Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tullaren
(Kan moderator lägga denna text på rätt tråd hittade ingen som passade för min fråga)

Har köpt en 855 för drygt en månad sen o tänker byta olja filter m,m som är ej gjort på ett tag,
Har ingen aning vad som är där i
ska jag satsa på halvsyntet eftersom den är blandbar med helsyntet o även mineral?
eler ska jag hälla i helsyntet??
av Bengan75
Jag tycker detta beror på hur ofta man servar..Givetvis kan man köra bästa/dyraste oljan, men tycker man om att serva ofta och fixa känns det lite bortkastat.. Byter man olja och filter var 500e mil kan man ju lika gärna köra en billigare mineralolja.: Skulle dock köra helsyntet om man bor där det är kallt på vintern och kanske en lite "tuffare" olja på sommaren typ 20-50 om man kör "inspirerat"
av jes
om du inte vet vad för typ av olja som använts i den bilen ska du köra halvsyntet.då helsyntet har aldeles för renande effekt vilket kan leda till packningar o så går sönder.mitt tips är dock Castrol highmilage(mineralbaserad) för bilar som gått mer än 10000mil perfekt för gammla bilar.har kört det i min mercedes i 6år finns på tex mekonomen 4liter för 290spänn typ
av *pettson*
Att helsyntet renar mera än andra är en *ren* myt. Så är inte fallet faktiskt, tvättadditiven är precis likadana. Däremot har helsyntet dels en ren syntetbas i botten som allt är nedmixat i. Har du en smutsigt motor och väljer vilken olja du än önskar (mineral eller del eller halv eller helsyntet) så är alla i sej bra i tvättmedelsväg. Däremot är dom olika sinsemellan.
Att man saluför en mineral för bilar som är långmilade är egentligen bara för att få sälja nåt även till den bilägaren. Att sälja på en mineral till en vitblockare t.ex är faktiskt ingen bra ide då dom går lite för varma invändigt för att dom ska klara det. Det går utmärkt att köra t.ex en halvsyntet (vilket jag rekommenderar till 10 o 20v motorerna förutom turbo) Turbo är den enda som måste ha helsyntet då oljan blir koksad i turbon lättare vid avstängningen av motorn.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]