Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Tänkte kolla så att allt är lungt med mor och fars bil (bilen som jag själv drar släp med :P ).
Har hört att turbon brukar säga upp sig runt 20,000mil. Deras har precis passerat och jag tänkte då höra om detta är information som stämmer? Denna bil har ju aldrig körts hårt utan det är lugna mil vi pratar om men jag har sett att det läckt lite olja vid slangen som går mellan turbon och IC.n = inte riktigt tät antar jag.
Är det några andra fel som kan vara bra att kolla vid dessa miltal? Koppling, växellåda och övrig drivlina känns fräsch. Fördelarlock, rotor, tändkablar och tändmodulen har jag bytt nyligt.

En sak till, hur "ställer" man in spjällägessensorn? Den går ju att vrida och man hör ett klick i ett visst läge.

Tack på förhand!

/Crille
20.000 är inga problem vid normala körförhållanden, den bör gå minst 10.000 till utan bekymmer med varken turbo eller koppling :-)-) Sköt servicen efter ordning så har du en bil som går länge till :wink:

Spjällkontakten justeras genom att du vrider tills du hör klicket och låser den i detta läge.
Kopplingen på våran 940 turbo -92 byttes när bilen gått 32.000 mil. När Turbon är bytt senast har jag inga uppgifter på, men har för mig att vi köpte bilen när den gått någonstans runt 24-26.000 mil och då nämndes inget om något turbobyte. Endast att bilen vart inlämnad för chipning! Så skulle jag få gissa grovt misstänker jag att turbon som sitter på är den från fabrik! Enligt uppgift ska motorn nämligen lämna 220 hk efter chiptrim, och i nuläget känns det inte som några 220 hästar på bilen :P Så jag har mina aningar om en del slitage på turbo linan. Men det fungerar :-)-) Nu har bilen rullat 34.000, och det enda konkreta problem jag känner till är att tomgångsmotorn inte alltid orkar hålla motorn på stabil tomgång (Framförallt efter gaspådrag, och direkt frikoppling från höga varv tenderar motorn att dö)

Annars är det ju en helt klart pålitlig vagn, storbilskomfort och relativt bra bränsleekonomi (iaf. om man jämför med dagens V70 bilar, som i stort sett dricker minst lika mycket)

Nej, dom gamla rödblockarna är nog volvos flaggskeppsmotorer iaf. vad gäller hållbarhet och kvalité. Dagens alumotorer håller inte alls samma livslängd. Dock är det ju bra mycket mera körglädje ur alumotorerna!

Som skrivet innan i tråden, sköter du bilen så kommer den lätt rulla 10.000 mil till utan större problem. Jag menar, 50.000 mil är ju heller inget konstigt för en rödblockare :-)-) Allt handlar ju om handhavandet!
Farsan äger en -97 940 SE (2.3l med LTT). Jag kör den lite hårdare än man borde med en gammal Volvo (haha) och i samband med denna tråd och min körning, plus de snart 22 tusen milen som bilen rullat, så undrar jag hur man kan kolla hur turbon mår.

MVH
Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]