- mån 23 jan 2006, 15:51
#27641
Teemu skrev:Detta gäller självklart inte bara Mekonomen. Faktum i övrigt är ju alldeles riktigt. De auktoriserade, stora märkesverkstäderna, knutna till nybilsförsäljning är i övrigt mest Dyra och Dåliga. Det är sällan det finns riktiga mekaniker och riktig motorkunskap. Vilken verktad som helst kan idag få tillgång till den info som behövs. Här har EU gjort nytta. Gynna de små, specialiserade verkstäderna och vägra betala 12-1500:- per timme på de stora märkesverkstäderna. Här handlar det alltså inte om "Kalle på hörnet", eller hur någon uttryckte det. Det handlar om, små, specialicerade, men ickeauktoriserade verkstäder där det finns genuin kunskap och där man framförallt inte bara byter reservdelar och "reparerar" bilar med datorer. Vi som tidigare kört Citroen , Alfa Romeo har vetat detta länge. Nu är det dags att det sprider sig även till Volvo, Ford, SAAB-ägarna.VS60 skrev:Undrar om någon vet. När man har Volvia som försäkrings bolag då har man motor garanti till 15.000 mil, hur påverkas detta om man inte servar bilen på Volvos verkstad utom på Solna verkstad?Hittade lite info påå nätet - klistrar in här nedan.
Volvo S 60 – 02 170hk
Grattis bilägare!
-nya EU-regler ger dig
utmärkta möjligheter
I praktiken innebär det att EU kommissionen konkurrensutsätter olika märkesverkstäder mot varandra och märkesverkstäder mot fria märkesoberoende verkstäder. Kort sagt monterar ned det monopol som så länge varit förbehållet märkeshandeln och som EU konstaterat icke varit till gagn för bilägarna. Detta torde väl inte vara något nytt för många plågade nybilsägare…
Hur skapar man mångfald och
ökad konkurrens?
Helt enkelt att enmärkesverkstäder får reparera fler bilmärken och kan bli flermärkesverkstäder. Fria verkstäder försäkras tillgång till samma information och samma tekniska utrustning som hittills varit förbehållet märkeshandeln. När biltillverkarens krav på service och reparationer sedan uppfylls kan fria verkstäder bli auktoriserade. Märkesverkstäder kan bli auktoriserad på flera märken.
Av stor betydelse tror jag blir det tydliga uttalandet att biltillverkarens garantier gäller även när nya bilen servas på en fri märkesoberoende verkstad. Kravet är att servicen utförs fackmannamässigt och enligt tillverkarens instruktioner.
Vad innebär de nya reglerna för dig som bilägare?
Mekonomen Bilverkstad i likhet med fria märkesoberoende verkstadskunder kan nu:
- Serva nya bilar i ökad omfattning då ingen tveksamhet
kvarstår huruvida garantin gäller eller inte.
- Lättare arbeta med nya bilar eftersom tillgång till all erforderlig
information och teknisk utrustning, samma som märkeshandeln.
- Montera original reservdelar köpta från Mekonomen.
Bilägare kan nu:
- Serva nya bilen på fri märkesoberoende verkstad till lägre kostnad,
med kortare väntetid och stillestånd för bilen på verkstad.
- Få original reservdelar monterade hos den fria verkstaden.
- Köpa original reservdelar i Mekonomen-butiken.
Märkesverkstäder kan nu:
- Reparera fler bilmärken och därmed öka förtjänsten.
- Köpa original reservdelar och reservdelar av motsvarande kvalitet
från Mekonomen med omgående leverans.
Kontrakts-, lejdversktäder och andra av märkeshandeln auktoriserade fria verkstäder kan nu:
- Med oförändrad rabattnivå uppnå samma fördelar som märkesverkstaden enligt ovan.
Vilka möjligheter innebär de nya EU-reglerna för Mekonomen?
Våra Mekonomen bilverkstäder kan få fler och bättre betalda jobb och Mekonomenbutikerna kan få ökad försäljning av reservdelar till alla bilägare och till alla fria verkstäder, till märkesverkstäder, till alla kontrakts- och lejdverkstäder och andra av märkeshandeln auktoriserade
Vet inte om ni andra ser det, men urklippet kommer från mekonomens hemsida...