Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
nevyn skrev:Det är en sak att köpa grejer som man byter regelbundet, eller saker som man förmodligen aldrig behöver byta på biltema. Men Om det är så att man får byta 3 gånger så ofta som om man köper original, då vetefan om det är värt det.

Jag hade inte velat stå med ett trasigt batteri när jag måste iväg, då betalar jag gärna lite för det.
Och precis vad är det som säger att original batteriet kommer att hålla längre? Finns det ju inga som helst garantier på. Även bland Volvos batterier kan det finnas dom som är lite sämre. Det är väl dessutom samma garanti på batterierna.
Jag har ett biltema batteri i husvagnen och det har funkat kalas. Och en sådan laddas ju ofta ur betydligt mer än ett bilbatteri innan det får laddning igen.
av nevyn
Teemu skrev:Och precis vad är det som säger att original batteriet kommer att hålla längre?
Inget? Skrev bara vad jag tyckte om att byta grejer ofta vs betala mer.
av Teemu
nevyn skrev:
Teemu skrev:Och precis vad är det som säger att original batteriet kommer att hålla längre?
Inget? Skrev bara vad jag tyckte om att byta grejer ofta vs betala mer.
Personligen tror jag inte det finns något i tex Biltemas batterier jämfört med Volvos batterier som säger att man behöver byta oftare?
av Ronin
Skulle inte vilja påstå att Biltemas batterier håller sämre än något annat. Livslängden beror mest på hur man sköter sitt batteri. Det är ju blyplattor och batterisyra även i Biltemas batterier :-)

Det jag vet, eftersom jag bl.a. jobbade med batteriprovning på företaget, är att kallstartskapaciteten är betydligt lägre i vissa av batterierna (läs: de billigaste varianterna). I en personbil så är det detta CCA värdet som är intressant (om man inte har en värsting till stereo och spelar med motorn avstängd). Man behövde alltså gå upp till 75-80 Ah för att uppnå samma kallstartskapacitet som ett 55Ah batteri av "finare märke"

Nu är det ganska många år sedan jag jobbade där, så det kanske inte stämmer längre. De kanske till och med anger CCA värdet?

Ett tips om man handlar hos Biltema är att be dem fylla ett batteri när man väntar. Då är man säker på att batteriet ej stått och sulfaterat.
Användarvisningsbild
av Mats
Hur länge kan man stå och spela på radion i tex en V70n?
Vad jag har hört så ska det gå på en massa datorer och andra strömförbrukare även i radio-läget.
På min gamla S80 satt jag och lyssnade på en hel hockeymatch med dörrarna öppna och det var ingen fara.
Användarvisningsbild
av Driver64
I julas råkade jag gå ifrån bilen i garaget med nyckeln i "radioläget" (fläkten OCH radion avstängda!) och när jag kom ihåg det efter ca 10 timmar så hade jag 7 volt i batteriet... :oops:
Användarvisningsbild
av CarMan
Driver64 skrev:I julas råkade jag gå ifrån bilen i garaget med nyckeln i "radioläget" (fläkten OCH radion avstängda!) och när jag kom ihåg det efter ca 10 timmar så hade jag 7 volt i batteriet... :oops:
det spelar inge roll om du stänger av allt du kan stänga av, har du radioläge på, eller bilen i neutral, så kommer den att dra massa ström!
av Göran E
Nu har jag kollat lite batterier. Biltemas ligger enligt ovan i pris. Bilia skulle ha 831:- för det som dom rekommenderar. Detta batteri är på 60Ah och CCA värdet kunde han inte svara på.

Micro har ett 72Ah batteri som kostar 899:-
Kallstart (CCA):
EN(C2): 650 A
DIN: 390 A

Och ett 62Ah som kostar 599:-
Kallstart (CCA):
EN(C2): 530 A
DIN: 320 A

Eftersom det står "©Global Batterier" längst ner på faktasidan på Micro's hemsida antar jag att Global tillverkar deras batterier och det är ju bra. Men är det ngn som vet vad som är ett bra CCA-värde. Klarar jag mig bra med det billigare från Micro eller ska jag ta det dyrare?
av Göran E
Jag funderar på det lite dyrare batteriet från Micro, det verkar ju vara kraftigare än Volvos. Men det är ca 4cm längre och polerna sitter tvärt emot det jag har i bilen idag. Kommer det att fungera? Är kablarna tillräckligt långa för att nå "fel" ände av batteriet?

Tacksam för svar.
av NCR
För att återgå till av grundfrågorna så, ja..allt i min bil slocknar i startögonblicket, även stereo osv.

Och detta på en bil som är 1 månad gammal.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]