Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Hejsan!

Har tvärr inte hunnit kolla problemet än, men gör det imorgon.. Men tänkte på en sak, för när man körde på vägskarver så hoppade mätaren till. Så kanske är det bara kabel bak på axeln, som är bruten. att det är den som är den felande länken. Funderat ett tag på detta. Men imorgon ska de kollas och bli skitig..

Hade!
av Uthil
Hejsan igen.. Checkade under bilen idag, och konstaterade att kabeln som går till givaren verkar okej, men eftersom det alltid finns ett men, så följde jag kabeln och kollade vart den gick, och den gick bakåt in i trunken sedan vidare bakom på fyllningsröret och slutade i denna dosa? Och vad är det för en dosa?

Den ser ut som ett ciggarett-paket fast svart, och plombad. den går inte att öppna. sedan går den vidare framåt i bilen.
Jag har även kollat instrumenet och alla kontakter sitter åt och ingen skada är det på själva kontakten till hastighetsmätare och trippmätaren. Men såg nu för en stund sen, när jag parkerade hemma att trippen hade rört sig ytterst lite. Men inte alls mycket. man ser nedkanten på numret 1.

Vettefan vad man ska göra.

http://img18.imageshack.us/img18/43/dsc00207g.jpg
Har ni en bild på denna dosa.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Den är till för att det ska synas om du har kört med givaren urkopplad för att spara på mätarställningen. Det sitter en plastbit över kontakten på instrumenetet med. Samma som att det satt en blyplomb på hastighetsmätarvajern. Men det är ingen som bryr sig om det längre, så vålda upp den om du vill komma åt kontakten.
heeej... har haft samma problem på min 740 16 ventilare årsmodell 90 å det va en lampa som va kass bak.. den tänds ibland och det va för att den inte får kontakt i ena bakljuset... Plus så klippt jag väck sladdarna ifrån kontaken vid dragkroken och tog väck dom helt i med att dom va ihop med dom andra sladdarna till bakljusena så nu är probemet bort...// JOsefiin
av Uthil
Sparkz skrev:Den är till för att det ska synas om du har kört med givaren urkopplad för att spara på mätarställningen. Det sitter en plastbit över kontakten på instrumenetet med. Samma som att det satt en blyplomb på hastighetsmätarvajern. Men det är ingen som bryr sig om det längre, så vålda upp den om du vill komma åt kontakten.
Vad exakt menar du.. Förstod inte riktigt din förklaring.?
av Uthil
Ok!

Jaja, men nu funkar den otroligt nog. Tjejen lånade bilen igår eftersom hon behövde en bil med krok, skulle hämta en husvagn i hennes hemtrakter. Dalarna då helt plötsligt började den att fungera både trippen och hastighetsmätaren, och det är ju inte bra, att hon får det självförtroendet :D Hon är gullig...

Men vafan, man vill ju ändå luska ut vad som är felet...?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Kanske nåt glapp ändrades när den lastade ner lite mer bak ??:-/
Eller om släpvagnskontakten är inblandad . Men det är väl mindre troligt ....
Du får la kolla vidare ifall det kommer tillbaka.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]