Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
overdrive skrev:Hej igen.
Har kollat runt lite i motorrummet och det har smält isoleringen på en del kablar där.
slipper jag att granska kablarna som går till hallgivaren utan att skruva lös nått? tänkte om de va fallet att + - kanske slår i varandra?
Kan du säga mera exakt vilka kablar som har smält isolering. Om du med sista meningen frågar om hur man mäter hall-givaren är svaret som nedan

Mäta hallgivare:
Peta tillbaka gummidamasken bakom kontakten (mot kabeln).
Koppla ur tändkabeln från tändspolen.
Vrid på tändningen till läge 2 (körläge).
Mät spänningen (volt) mellan stiftet i mitten och jord.
Vrid runt motorn med handkraft (plocka ur tändstiften så går det lättare)
samtidigt som du håller koll på voltmätaren.
Den skall pendla mellan (låg) ca 0 till 0,7 volt & (hög) ca 1,8 till 5 volt.

Kontakten måste sitta i hallgivaren då du mäter.
av overdrive
Okej de värkar ju inte så farligt svårt. Jag tar alltså jord från tex. batteriet och menar du att de mittersta stiftet ska pendla mellan låg hög? För det är vist 3 stift på kontakten?
Angående kablar som isoleringen smält på så är det tex. den vit/röda sladden på tenspolen som man har skarvat i med ny kabel. sen finns det nån jord kabel uppe på motorblocket eller insuget kanske du vet vilken jag menar? Och så såg jag att kontakten till en givare i motorblocket hade smält isolering på förarsidan.

Kom och tänka på en sak till som slog mig nu. Jag blev aldrig klok på vad gamla ägaren menade pga. av språksvårigheter men så här skulle jag beskriva fenomenet.

På den nya tennspolen så satt det 3st kablar.
vit/röd som va skarvad och den andra orginal kabeln är ju blå.
+ att det satt en till som hade 12v spänning i sig som kom från kupen inne i bilen.
Gamla ägaren sa att den blåa kabeln (Orginal kabeln) skulle jag bara sätta dit då jag ska starta bilen sen ska jag ta bort den för annars kunde jag inte köra hur långt som helst. Har nu tagit bort den extra kabeln från kuben och kör med den blåa på hela tiden. men bilen beter sig fortfarande på samma vis. De va nåt om att den blåa kabeln ska lagas ny eller om uppfatta inte vad han menade.

Vart går dessa orginal kablar? Nu har ni mera info om tändsystemet hoppas de ger flera ideer.
av overdrive
Hallo.
Problemen ej lösta än men på gång.
Hallgivare inskaffad och byts under väckan.
Bränslepumps relä byttes under veckan med utan resultat.
Men uppdaterar er då bilen kommer tillbaks.
Användarvisningsbild
av emwtur
ett tips kan vara att kolla slangen till spjället - den veckade slangen som går till luftmängdsmätaren. - jag hade en 740 där slangen hade skavt mot något och skavt bort "topparna" på vecken - fick mycket underliga problem som alla verkade försvinna när motorn slutat röra sig !
/emwtur
av tjaboo
Hej jag hade precis samma problem och det visade sig att det var kabeln från fördelarn till condensator och sen vidare till en kabel kontakt som sitter vid ramen bakom luftburken. en sådan kabel gick på 100 kr på skroten och sen jag bytte den så har jag aldrig haft det problemet.
det var på min 740 -86:a
av overdrive
Hallo.
Nu har problemet löst sig vad jag vet. Köpte från skroten en ny fördelare med hallgivare.
Och bilen värkar gå bra.
Finns bara en sak till att prova för att vara säker. Hela tiden då den bråka va det sol och på värme nu bara regnare de och är kallt. Så bara värmen kommer så kan man vara säker på att felet är löst.
Men tack ska ni ha för er hjälp ännu en gång. :wink:

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]

Hej! Har fått samma problem som dig och undr[…]