Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
Jag har en 850 2.5 SE -95, nu har växellådan börjat krångla svårt att få i ettan och tvåan och när man lägger i femmans växel så skrapar det... Vad kan det b ero på? Kan det vara så enkelt att det fattas olja i lådan? Eller måste jag byta växellåda och är det svårt.
Tacksam för svar

Förtydligade din rubrik. Tänk på att sätta en tydligare rubrik i fortsättningen, så får du lättare hjälp också.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=27457
/Tomas88
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Ja att nivån i lådan är ok är det första jag skulle kolla vid samma problem, du har inte märkt av något läckage?.
av Volvo_740_GLT
Ok då ska jag kolla det när jag kommer hem.... Var kollar jag det?
Har nu bytt oljan i växellådan, i bland går det lätt att få i växlarna och ibland inte... Så det gjorde ju inte så stor nytta...
Är det någon som har mera förlag vad det kan bero på.
Är det ingen som har någpt förslag om vad det kan vara. Jag har hört att byter man olja några gånger så kan problemet försvinna. Stämmer det?
Annars så blir det väl att byta växellåda.
av *pettson*
Tja.. det första du får kontrollera är väl att bilen verkligen kopplar ur när du frikopplar på pedalen. Annars är ju det ett problem.
OM den verkligen kopplar ur ordentligt så måste du ändå ned med lådan för att åtgärda problemet.
Problemets symtom är kända, då brukar felet vara att ingående axeln i lådan kärvar så lådan tvärstannar när du kopplat ur. En stillastående lådan är mycket svårväxlad. Därav problemet.
Tack för svaret... Hur går jag vidare med detta för att kunna få ut växellådan?
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]