Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
#26670
NCR skrev:Att stereon stänger av sig och startar sen när motorn är igång är väl standard på de allra flesta bilar idag. Det är ju av samma anledning som halvljuset slocknar i startögonblicket, dvs för att all ström skall gå till start av motor och inte drift av slutsteg.

Med andra ord helt normalt. Det har varit så i alla mina senaste 6-7 bilar i alla fall, inkl min nuvarande.

Sen har kanske styrservon efter 5 års lekande börjat bli utsliten...?

Lamporna är ju jättesvårt att svara på varför de går sönder om du bytte allihop för för bara nån månad sen, men batteriet tror jag inte är anledningen.
Han menar nog att radion slocknar o det händer väll inte på dagens bilar.
Ialla fall inte på våra s60.
Varför lamporna går? kan vara nån strömspik som gör detta.
Men tycker helt klart att han ska byta batteri så slipper han bli stående som en viss Grek blev :???:
av NCR
#26672
greeeken skrev:
NCR skrev:Att stereon stänger av sig och startar sen när motorn är igång är väl standard på de allra flesta bilar idag. Det är ju av samma anledning som halvljuset slocknar i startögonblicket, dvs för att all ström skall gå till start av motor och inte drift av slutsteg.

Med andra ord helt normalt. Det har varit så i alla mina senaste 6-7 bilar i alla fall, inkl min nuvarande.

Sen har kanske styrservon efter 5 års lekande börjat bli utsliten...?

Lamporna är ju jättesvårt att svara på varför de går sönder om du bytte allihop för för bara nån månad sen, men batteriet tror jag inte är anledningen.
Han menar nog att radion slocknar o det händer väll inte på dagens bilar.
Ialla fall inte på våra s60.
Varför lamporna går? kan vara nån strömspik som gör detta.
Men tycker helt klart att han ska byta batteri så slipper han bli stående som en viss Grek blev :???:
Humm...jag får gå ut och slå på stereon och sedan starta motorn och se vad som händer, men jag har för mig att den slocknar kort (i alla fall slutar musiken) för att sedan hoppa igång.
Användarvisningsbild
av CarMan
#26683
haxpet skrev:Hej

Mitt batteri i S60:in blev dåligt. Det visade sej att förra ägaren tydligen bytt batteriet en gång, men lagt i ett konstigt batteri med bara 55Ah. Så fort det kröp under minus strecket så blev den kinking att starta.

Ny har jag ett Bosh 74Ah som ska klara av att leverera ordentlig startström. Så nu är det inte några problem.
55Ah räcker bra som startbatteri, du ska ju bar ha batterit till att starta mes, så du har inte nån nytta av att batteriet ska klara flera timmar utan motorn igång.
därimot så är det viktigt att du köper att startbatteri, du ska ju har batteriet till att starta bilen med, så det måsta kuna leverera mycke ström till startmotorn !
av nevyn
#26695
Å andra sidan brukar ju följande förhållande gälla när man tittar på "vanliga" batterier många amperetimmar => många ampere
av Ronin
#26725
nevyn skrev:Å andra sidan brukar ju följande förhållande gälla när man tittar på "vanliga" batterier många amperetimmar => många ampere
Ja, om du inte, med "vanliga" batterier inkluderar Feltema. Det är stor skillnad på CCA värdena mellan deras s.k. startbatterier.

Anledningen är att det är billigare att tillverka batterier med färre och tjockare blyplattor. Dessa uppnår ett högt Ah värde men klarar inte av att leverera en högre ström under en kort tid. Bra batterier har många tunnare plattor och är dyrare att tillverka.
av NCR
#26826
haxpet skrev:I min bil så slocknar "allt" i startögonblicket, åtminstone så tystnar radion/stereon och framlamporna slocknar.
Jo, det gör min med såg jag imorse.
av nevyn
#26868
Ronin skrev:
nevyn skrev:Å andra sidan brukar ju följande förhållande gälla när man tittar på "vanliga" batterier många amperetimmar => många ampere
Ja, om du inte, med "vanliga" batterier inkluderar Feltema. Det är stor skillnad på CCA värdena mellan deras s.k. startbatterier.

Anledningen är att det är billigare att tillverka batterier med färre och tjockare blyplattor. Dessa uppnår ett högt Ah värde men klarar inte av att leverera en högre ström under en kort tid. Bra batterier har många tunnare plattor och är dyrare att tillverka.
Nej jag menar vanliga som typ original eller liknande, biltema batterier har jag ingen som helst erfarenhet av.
av Göran E
#27613
Jag ska också byta mitt batteri märker jag nu när det är kallt. Mycket grinigt vid start.
Jo Biltema får alltid dålig kritik i sådana här forum. Jag har ganska bra erfarenhet av biltema. Ofta kan man dessutom köpa 2-3 produkter till priset av en "orginal". Dessa 2-3 har tillsammans ofta längre livslängd än orginalet.

Hävdar ni ändå att det är bättre att köpa batteri på Volvo (pris?) eller mekonomen (998:- -1700:-) än på Biltema (60AH 349:-, 70AH 498:-)?

Tacksam för erfarenheter angående biltemas batterier. Jag har dessutom hört men inte fått bekräftat att det är Global som tillverkar Biltemas batterier och det borgar ju för kvalitet. Dom lämnar dessutom 2 år garanti och säger sig vara en av nordens största leverantörer av startbatterier.
av nevyn
#27616
Det är en sak att köpa grejer som man byter regelbundet, eller saker som man förmodligen aldrig behöver byta på biltema. Men Om det är så att man får byta 3 gånger så ofta som om man köper original, då vetefan om det är värt det.

Jag hade inte velat stå med ett trasigt batteri när jag måste iväg, då betalar jag gärna lite för det.

Du kan titta i den här tråden . Specif[…]

Hej! På min bil har lampan ”boka tid[…]

Hej, Som rubriken lyder. Min fråga är […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Om där inte är någon kompression i[…]