Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
flashwebb skrev:Hejsan
Nu ska jag in till en vanlig bilreparatör den 16 April och fixa vevhuset (Samma som fixade generatorn)
men bilfirman som jag köpte bilen hos är en auktoriserad volvo handlare och verkstad i ljungby
men vill gärna höra från fler av er om jag kan kräva ersättning eller inte från firman i ljungby
Du ska alltså lämna in bilen till en annan firma än Volvo i Ljungby. Om det nu skulle vara så att de inte har rengjort vevhusventilationen blir det då inte svårare att få ersättning om du lämnar bilen till en annan? Bara en tanke alltså.
Jag har annars fått ett gott intryck av Ahlberg Bil (Volvohandlaren i Ljungby) de gånger jag lämnat min bil där.
Återkom gärna med hur det går.
av captain
Ja, det är inget tvivel, den bilden visar att det arbetet skall göras vid 16.000 mil. Garantin gäller alltså definitivt. Hoppa på dem bara, men tala gärna med kommunens konsumentvägledare först. En vanlig reaktion hos verkstäderna är nämligen att vägra i hopp om att du inte fortsätter att insistera. Tricket brukar vara att få konsumentvägledaren att ringa verkstadschefen. Biter lika hårt som en advokat, men är tusenlappar billigare.
av flashwebb
Tomas88 skrev:
flashwebb skrev:Hejsan
Nu ska jag in till en vanlig bilreparatör den 16 April och fixa vevhuset (Samma som fixade generatorn)
men bilfirman som jag köpte bilen hos är en auktoriserad volvo handlare och verkstad i ljungby
men vill gärna höra från fler av er om jag kan kräva ersättning eller inte från firman i ljungby
Du ska alltså lämna in bilen till en annan firma än Volvo i Ljungby. Om det nu skulle vara så att de inte har rengjort vevhusventilationen blir det då inte svårare att få ersättning om du lämnar bilen till en annan? Bara en tanke alltså.
Jag har annars fått ett gott intryck av Ahlberg Bil (Volvohandlaren i Ljungby) de gånger jag lämnat min bil där.
Återkom gärna med hur det går.
Hejsan thomas

joo...jag har oxå fått gott intryck av dom..men jag visste inte om att garantin var på 12 månader så jag kommer att ringa dom imorgon..
Peter
Hej igen
Nu har jag mailat verkstadchefen i ljungby
och han vill att jag faxar kopian på serviceprotokollet...Vilket jag inte har..för det följde inte med bilen när jag köpte den..Jag var inte ägare när 16000 mila servicen gjordes..Enligt boken så är servicen utförd den 080507 och bilen hade gått 159491 mil...Och enligt säljaren så kom bilen i deras ägo den 080517 och jag köpte bilen den 080612..Så jag har en ny fråga om service garantin..Jag var på http://www.garaget.org och tittade lite på service frågor..och om man lämnade in bilen på reparation på Ok/Q8 så lämnade dom 12 månader garanti..Men byter bilen ägare inom 12 månader så upphör garantin att gälla...Är det någon som vet hur det funkar med Volvos Service Garanti..har dom samma regler.och har dom det så gäller inte garantin på min bil då..eftersom jag var inte ägare till bilen när 16000 mila servicen gjordes
Peter
Du kan gå dit bilen är servad och be att få kopior på serviceprotokollen.
Jag gjorde detta på min bil efter att jag köpte den för några år sedan.
Fick alla pappren med allt som gjorts med bilen sen den var ny(den var dock enbart servad på Bilia).
Hejsan Captain

Fick Svar från verkstadchefen i Ljungby idag

Hej Peter.

Här sänder jag en kopia på arbetsorden 638035 . på jobbet som är utfört hos oss och där ser man vad kunden har beställt för jobb,det är en basservice som är utfört och ej något intervalltillägg. Men självklart har vi servicegaranti på jobbet som vi har utfört.
Men självklart kan vi titta på vad som har hänt med bilen , hör av dig i så fall så bokar vi en tid.

Mvh.Hasse

Se
http://www.flashwebb.se/mp/order.pdf

Så tyvärr så gäller inte garantin
Peter
Gör som jag sade, gå till konsumentvägledaren med alla papperen, inklusive det jag skrivit om rättsläget och det jag skriver här nedan:

"Basservice-fakturan" som du lagt upp visar nämligen att alla intervalltillägg för 16.000 mil u t o m rengöringen är gjord.
Där står nämligen kamrem, termostat och hela baletten, vilket är just precis intervalltillägg, markerade med "1/2" i en speciell kolumn.
Man kan med fog fråga sig varför en märkesverkstad gör alla intervalltillägg som finns på den färggranna blanketten, utom just rengöringen.
- Har man glömt den?
- Har kunden sagt "byt kamrem och allt så'nt, men rör inte rengöringen av vevhusventilationen bensin turbo punkt 17438"?
Om kunden säger "byt inte lampor och torkarblad, jag har en massa egna" så dokumenteras det i en särskild rad på fakturan.
Men när kunden tydligen avsagt sig en väsentlig punkt i 16.000-milstillägget, står det inte något nekande i protokollet.

Det är sådana motsägelser som gör advokater själaglada – men konsumentvägledare är mycket billigare, som sagt.
Hejsan Captain
Jag har prata med verkstadchefen idag igen..skickade lite kort på hur det såg när det hade sprutat ut olja ut stickan i helgen...
Och han sa att "intervalltillägget" inte ingår i 16000 Mila servicen...(Bildeve sa likadant) det är tydligen ett extra tillägg som kunden får beställa om han nu vill ha det utfört..Men han sa att jag skulle ringa Bildeve och höra exat vad dom ska ha för en riktigt rengöring och ringa tillbaka till han då så skulle han ta sej en fundera och se om vi kunde lösa detta..Så jag fick intrycket att han tydligen vill dela på kostnaden..Bildeve sa ca: 3000:- för rengöringen han skulle kolla upp det bättre och höra av sej imorgon
peter
flashwebb skrev:Hejsan Captain
Jag har prata med verkstadchefen idag igen..skickade lite kort på hur det såg när det hade sprutat ut olja ut stickan i helgen...
Och han sa att "intervalltillägget" inte ingår i 16000 Mila servicen...(Bildeve sa likadant) det är tydligen ett extra tillägg som kunden får beställa om han nu vill ha det utfört..Men han sa att jag skulle ringa Bildeve och höra exat vad dom ska ha för en riktigt rengöring och ringa tillbaka till han då så skulle han ta sej en fundera och se om vi kunde lösa detta..Så jag fick intrycket att han tydligen vill dela på kostnaden..Bildeve sa ca: 3000:- för rengöringen han skulle kolla upp det bättre och höra av sej imorgon
peter

Skickade ett mail till Bildeve i Helsingborg och bilia i Lund..Samma svar där

Från bilia
Hej!

Förutom en underhålls-service är det några intervallstillägg som skall göras på 16 000mil
på en S80 men T6.
Byte Bränslefilter
Rengöring vevhusventilation
Byte termostart
Byte Kam/hjälpaggregatsrem

Och dessa intervalltillägg måste beställas extra

Från Bildeve

Hej
Om du beställer en basservice på 16000 mil så ingår punkterna enligt ditt protokoll
Intervall tilläggen ingår inte det måste du beställa till.

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]

D4204T5 2015 181hk

Så här såg stora turbon ut, samma[…]

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]