Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flashwebb
Hejsan
Jag har en S80 T6 99 årsmodell
det har sprutar olja ur hålet där mätstickan sitter i ..för stickan hade åkt upp en lite bit
några förslag på vad det kan vara för problem??
Den är servad enligt boken och det är 300 mil kvar tll 18000 service...Så nu i morse nu kom det olja i generator för för fläkten slocknade och instrumentbelysningen lös extra stark...och plus det kom upp fel på bromsarna och ab-esen..sen försvann felet och fläkten startade och insrumentbelysningen gick ner till normalt igen..men nu lyser batterilampan och information "Elsystemet erfodras service"...Så nu är frågan..Kan oljan ha kortslutit något i generatorn eller kan oljan ha gjort så att det är dålig kontakt inut i generatorn??...om det nu är dålig kontakt...Kan man spruta in det märket 5-56 den som man tar väck oljan med..inte smörningen 5-56 nu..och hoppas man får ut oljan ur generatorn
Peter
Användarvisningsbild
av camaro69
Kanke dags för en riktig motortvätt. :wink:

Spruta ej in 5.56 i generatorn.

Dags för service snarast.
Med ordentlig koll av vevhusventilationen eller reda ut varför du har komp i vevhuset.
av Totte_T6
Du har troligtvis igentäppt vevhusventilation...hade själv samma problem med oljespill på kylaren och generatorn dock så fick jag
inga problem med laddningen även fast generatorn var blöt av olja, torkade av det värsta resten dunstade bort vid normal körning.

Du har fått olja in i generatorns släpringar/kol det är därför du får larm om laddningen, du borde få oljan att dunsta genom att köra
motorn/generator varm, en genomgång med en avfettnings/elektronik spray är nog ingen dum ide då kan du säkert komma in med plaströret och duscha regulatorn/kolen och bort det värsta mängden olja, kolla dock att sprayen inte tillför olja!!
Samt kolla att sprayen inte löser upp plaster en del sprayer gör nämligen det ! det brukar stå varningstext på burken.

Har dom fuskat med servisen? det är ganska jobbig process att lossa insugsröret för att komma åt oljefällan o byta ut den och sedan
rengöra nippeln vid insugsröet/kolla rör o slangar, har för mig att detta ska göras vid 16000 mila servicen.

Kör inte i onödan med igentäppt ventilation då du kan få följdfel som kostar ännu mer pengar!
undvik att göra häftiga gaspådrag utan kör lugnt o mjukt tills det är fixat.
av flashwebb
Hejsan...Generator fick bytas + lätt rengörning av vevhusventilationen (nippelen) 3700:- kostade det...Men det funkade inte med att bara rengöra nippelen..så nu ska jag in den 16 april och ta en riktigt rengöring av vevhuset..kommer att kosta ca 4000:-...men nu till frågan..enligt volvos service bok (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 84#p256476 )
Bild: (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=7a020091116137a21) så ska rengöring av vevhusventilationen göras efter 16000 mil..och enligt min servicebok så är kamremen bytt vid 16000 mil + en stämpel som säger "Volvo Orginal Service med servicegaranti" Och firmans stämpel som ligger i ljungby (vet inte om jag får lämna ut namnet på firman) och då kan dom väl inte ha gjort vevhusrengöring då eftersom jag måste lämna in den efter 2000 mil..för att fixa det (Bilen har gått 18000 mil nu) kan jag kräva bilfirman på ersättning av vevhusventilationen rengöringen som ska göra nu den 16 April ???

Peter
Användarvisningsbild
av Gatekeeper
Skulle inte förvåna mig att man struntat i rengöringen. Jag skulle ha frågat verkstan om rengöringen verkligen gjorts och "hotat" åka till en annan verkstad eller MRF för bedömning om inte verkstaden går med på att göra det gratis.
Själv vet jag en verkstad som jag skulle vilja ta bort "auktoriseringen" som volvo-originalservice från.
av flashwebb
Hejsan
Nu ska jag in till en vanlig bilreparatör den 16 April och fixa vevhuset (Samma som fixade generatorn)
men bilfirman som jag köpte bilen hos är en auktoriserad volvo handlare och verkstad i ljungby
men vill gärna höra från fler av er om jag kan kräva ersättning eller inte från firman i ljungby
av captain
Citat ur min Volvo service- och garantibok, sid 27:

"...vi garanterar att det vi åtgärdat enligt serviceprotokollet är fackmässigt utfört. Om något fel skulle uppstå på det vi åtgärdat eller kontrollerat enligt serviceprotokollet, åtar vi oss att avhjälpa felet. Kostnadsfritt, så klart."

Vidare står det att den servicegarantin gäller till nästa rekommenderade servicetillfälle eller max 12 månader.

Om rengöring står i serviceanvisningarna för 16.000 mil och det är en Volvo-verkstad som gjort den servicen, så har Volvo (tillverkaren) garanterat dig rättelse, och det är den verkstad som utfört servicen som skall leverera rättelsen. De skall också hålla dig skadefri, d v s laga följdskador och se till att du har en annan bil under reparationstiden. De reservdelar som behövs är också Volvos sak, inte din.

Rättar de inte automatiskt när du ringer dem, ta handlingarna till kommunens konsumentvägledare.

Volvos servicegaranti har varit prövad vid domstol ett par gånger, när en verkstad slagit dövörat till vid klagomål, och konsumenten har vunnit i alla de fallen.

Där har också garantin tolkats t ex så att är dina strålkastartorkarmotorer sönder när du lämnar in bilen, och det inte upptäckts av Volvo och anmärkts på serviceprotokollet, så skall de lagas gratis om du anmärker efter servicen. Skälet är att konsumenten skall vara trygg efter en originalservice utförd av märkesverkstad, alla fel skall hittas, och det har ansetts att en del av det "överpris" verkstaden tar jämfört med Nisse på hörnet i själva verket är att se som en premiebetalning för den garantin.
Hejsan Captain
Gäller garantin även om dom skulle ha gjort den lilla rengöringen ( http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... us#p261598 ) vilket jag nu inte vet om dom har gjort..vet bara att kamremen är bytt

Nu när jag jag har stämpelen "Volvo Orginal Service med servicegaranti"...innebär det att jag kan lämna in den i vilken Volvo verkstad som helst då?? eller måste jag lämna in den på Volvo verkstan som har utfört servicen??
Peter
Knäckfrågan är om rengöringen står i serviceanvisningen för 16.000 mil eller inte. Står den i det arbetsschema som Volvo fastställt för den servicen, så gäller garantin till 18.000 mil eller 12 månader. Den gäller oavsett om rengöringen är stor eller liten, om verkstaden kontrollerat och bedömt att den inte behöver rengöras, eller om verkstaden glömt bort att göra arbetet, och att det finns ett samband mellan servicepunkten och felet. Står den inte i arbetsschemat för den servicen, kan du inte åberopa garantin. Står den i arbetsschemat för en tidigare service än 16.000 mil, så kan du inte åberopa garantin.

Och eftersom garantin är tryckt i serviceboken som inleds med "Service- och garantiboken är ett dokument som noggrant fastställer Volvos garantiåtaganden" och är undertecknat av tillverkaren Volvo Personvagnar AB, så är det tillverkaren som utfärdar garantin. Du kan alltså göra anspråket hos vilken Volvo-verkstad som helst, men det finns sannolikt interna regler hos Volvo som ger den som felat första tjing på att rätta till felet, du kan alltså hänvisas tillbaka till den som ursprungligen gjort servicen, men du kan vägra ta bilen dit om du t ex har flyttat så att det är obekvämt långt till den förra verkstaden.

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]