Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Trickster
Jag ska köpa en ny bil som kostar ca: 400.000 kr (listpris) och får (f n ) ca: 8% rabatt. Jag har även en bil som ska bytas in, bilen ligger i pris mellan 118.000 och 149.000 kr, snitt ca: 127.000 kr. [Hos handlare]

När jag först talade med säljaren om den nybil som jag var intresserad av och att den skulle ligga i prisklass runt 400.000 listpris, så sade säljaren att jag skulle få 90-100.000 kr för min bil. När vi någon dag senare specade upp nybilen hos säljaren så hamnade priset på 404.000 kr. När jag sedan ville veta vad finansieringen av nybilen skulle kosta med inbyte av den gamla bilen så räknar säljaren plötsligt med ett inbyte på 65-70.000 kr.

Säljaren ville räkna bort de ca: 30.000 kr i rabatt jag hade på nybilen på inbytet! Är detta rimligt!? Jag skulle alltså få ca: halva värdet i inbyte jämfört med vad bilen säljs för hos handlare!?

Jag hade varit beredd att lägga en beställning, men backade direkt. Jag hade tänkt gynna min lokala handlare, men nu blir det att sälja min egen bil privat och sedan ta nybilen från den handlare som har lägst pris.

Det senaste säljtricket verkar numera vara att man får se på skärmen hur "lite" handlaren tjänar på bilen, i mitt fall skulle det bli runt 6.000 kr, följt av att säljaren beklagar sig. (Två olika handlare för olika märken har gjort samma sak) Jag tror inte ett ögonblick på detta, de redovisar inte kick-back från leverantör, förtjänster på att förmedla finansiering och verkstadsinkomster vid leverans. Plus en rejäl förtjänst på min gamla bil.
Senast redigerad av 1 Trickster, redigerad totalt 0 gånger.
Phantom skrev:Har du ett inbyte blir priset inte alls lika bra. Har du jämfört båda handlarnas priser utan inbyte resp. med inbyte?
Nej, det förstår jag, men är inte 50% av utpris extremt lågt? De två säljarna säljer olika märken, så de är inte direkt jämförbara. På måndag får jag veta inbytesvärde av den andra handlaren.
Mmm de vill gärna ha bra betalt för det som de säljer,
men många ggr ge extremt dåligt för en inbytesbil.

Vet en snubbe som bytte in en Volvo och fick 35000.
Nu står den där på bilfirman till salu för 59000.
Och det är nog ingen ovanlig prisrelation.
3G släcks

Det finns ett simkort (fast, sk e-sim för sos[…]

Hybriden är ju diesel och verkligen ingen p[…]

1998 nissan micra k11 bensin.

Trasig Renault Scenic

Varit ute och grejat lite idag också. Kö[…]