Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DjRogga
Hello!
S80 T6 -2000
Nått klonk ljud från framvagnen på höger sida när det är ojämn väg(klonkar hela tiden) eller guppel typ ner från en trottoarkant,kan det vara någon bussning som är slut eller nått.....
av andezon
förmodligen krängningshämmarstagen som är dåliga men på dess årsmodeller var det vanligt med kulled oxå
Användarvisningsbild
av Lasse S80 T6-00
DjRogga skrev:Hello!
S80 T6 -2000
Nått klonk ljud från framvagnen på höger sida när det är ojämn väg(klonkar hela tiden) eller guppel typ ner från en trottoarkant,kan det vara någon bussning som är slut eller nått.....
Hade precis samma problem. Bytte K-stag runt om, då alla var glapp, vilket medförde att klonket försvann :lol:
Användarvisningsbild
av greeeken
SAmam på min s60 -01 fast det är bar aibalnd det låter när man kör på ojämn väg
av Teemu
hört någonstans att ett klonkande ljud till och från kan bero på att fjädrarna vrider sig i sina skålar. Men det är bara som jag hört alltså - vet ej om det är så.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

PÅ min V70 var det fjäderbenslagret som var slut efter 4500 mil.
Men det kan även vara dämparen eller K-stagen.

/Henrik
Användarvisningsbild
av greeeken
Teemu skrev:hört någonstans att ett klonkande ljud till och från kan bero på att fjädrarna vrider sig i sina skålar. Men det är bara som jag hört alltså - vet ej om det är så.

Fick precis det svaret av Haga Norras mekaniker när jag var inne för just detta.
JAg nöjde mig med detta antar att det är så ,de hittade ju inget fel på bilen.
Nu har det ju börjat klonka igen.
Kom på tillslut vad det beror på, ialal fall på min bil
Det sammals ju en massa snö o is bakom fram hjulen.Nuddar ju nästan marken.
Så varje ggn ja gör över ett gupp elle rså så tar det i o det var det som klonkade.
Efter att ha börjat ta bort allt snö o is skit som sammals där så ahr det försvunnit.
Användarvisningsbild
av AWWD
På min V70 -03 har jag klonkande fram (dock inte riktigt hela tiden) som visade sig vara utsliten nedre spindelled (efter 4800 mil). Bägge sidorna byts dock kostnadsfritt därför att bilen fanns med i "QV90" (?). Tack för det!

/AWWD
av svensen
AWWD skrev:På min V70 -03 har jag klonkande fram (dock inte riktigt hela tiden) som visade sig vara utsliten nedre spindelled (efter 4800 mil). Bägge sidorna byts dock kostnadsfritt därför att bilen fanns med i "QV90" (?). Tack för det!

/AWWD
Hva er QV90?

Mvh
Sven
Användarvisningsbild
av AWWD
svensen skrev:Hva er QV90?
Spekulation: Ett system där Volvo lägger in kända kvalitetsbrister, åtgärder, förlängda garantiåtaganden mm.

Vem skulle inte vilja titta där :)

Verkar strikt begränsat, han jag hade kontakt med fick låna verkstadschefens inloggningsuppgifter för att komma in i systemet.

/AWWD

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]