Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dazw01
Köpt via BRABIL med 24mån 3-stjärnig Selected Garanti

Köpte en 04:a XC90 i Juli/Augusti förra året, den hade då gått 7356 mil
En nyckel saknades samt servicebok, men allt skulle vara intakt och skickas i efterhand, fine inga problem seriös Volvohandlare tänkte jag...
Extranyckel kom efter ett par veckor, servicebok samt papper på gamla jobb gjorda efter ytterligare ett par veckor.. tänkte inte mycket mer på det.
Nu när det är dags för 8000 service, och jag tar upp boken för att kolla.. så ser jag att 6000 inte är gjord... *skit*
Ringar BRABIL för att kolla, säljaren har slutat så jag får prata med Försäljningschefen som säger att vi ordnar detta... säkert servad men inte stämplad... säger han
Efter en stund ringer en verkstadskille upp, den är inte servad på 6000..

Detta känns inte alls kul, och framförallt så känns inte bilen så trygg län gre... lite nervös när en 2000 period är missad...

Vad gör man..!?
Säger man..!?
Användarvisningsbild
av wissel
Hejsan. jag skulle inte oroa mig ett dugg faktiskt, det enda som egentligen är riktigt viktigt är ju oljan i motorn. Om jag vore i ditt ställe så skulle jag ta en vit trasa och kolla färgen på oljan vid mätstickan. Är den riktigt riktigt svart eller tunna o vattnig, då kanske jag skulle serva NU. Resten är ju tändstift o luftfilter o annat mindre viktigt = Ingen panik. Dessutom sitter du på Garanti.
2000 mil "extra" med moderna oljor o helsyntet är en baggis. Känner många som kört 10 000 mil utan att byta olja. Inte bra såklart men inget dramatiskt som påverkar en modern motor. Livslängden på moton kanske sjönk från 60 000 mil till 58 000 mil. Min åsikt det kanske finns fler med annan åsikt.
Byt olja o serva precis som planerat o glöm resten. :-)-)
av captain
Finns ju en juridisk aspekt också, företaget har sålt en bil med en viss specifikation, "all service gjord, vilket symboliseras med en massa stjärnor".

Du har inte fått en bil enligt den specifikationen. Då föreligger ett fel, även om du inte upptäckt det direkt. I normalfallet kan du då häva köpet, men ditt dilemma är att det gått lång tid och många mil, det skulle förmodligen räknas som orimligt att nu häva köpet.

Men felet har ett värde i kronor, och de pengarna skall du ha tillbaka. Och felet i kronor skall räknas till minst den nedräkning av priset du skulle ha fått om du sålt bilen igen på leveransdagen, och en stämpel saknats.

Enklast är att kontakta kommunens konsumentvägledare, som kan hjälpa dig att sätta ett värde på felet och att kräva ersättning.

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]

Hej, Någon som bytt bromsklossar bak sjä[…]

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]