Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo740
Är de nån som vet va bilprovningen säger om en bil med motor med kat. sen sätter man i den motorn i en annan bil, utan katen.

funkar det att göra så?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Verkar vara ett högrisk projekt. Du vill ju stoppa in en insprutsmotor i en bil med förgasarmotor ... om jag fattar dig rätt. Oavsett vad bilprovning tycker ... du skaffar dig mer problem än det är värt att försöka lösa. Om det nu ens är möjligt ??
Användarvisningsbild
av emwtur
tja -chanserna att lyckar ökar om du BARA byter motorn - behåll förgasare, insug, tändning, fördelare och rubbet.
men det kanske förtar meningen med bytet litet !

/emwtur
av Vovlo_Henrik
Katten bryr de sig inte om då de går efter vad som gäller för den årsmodellen dock lär de slå ner på att du bytt till insprutning :???:

Det är upp till besiktningsman att avgöra om det är okej och om de ens bryr sig om att du bytt motor... Det är olika vem som besiktar och det bästa du kan göra är att ringa dit du tänkt besikta å fråga vad som gäller :-)-)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det borde gå, samma bil i övrigt, ingen större skillnad i motoreffekt. Men flytta med katalysatorn också, jag tror det är lättare att få igenom ett motorbyte om man byter till en motor med kat.
Men ring och kolla med bilprovningen innan du lägger ner en massa jobb.
av Greensilver
Svensk Bilprovning har en avdelning för teknisk rådgivning. Ring dom. Jag har gjort liknande operation som du beskriver på en bruksbil (740 -86 fick motor från 240 -xx). Jag valde att aldrig säga något till SBP. Det gick fint. Jag har också bytt från en vanlig sugmotor till en turbomotor på finbilen (740 -88 fick motor från 940 -96). Hade en hel del kontakt med tekniska rådgivningen och gjorde en registreringsbesiktning med nya motorn. Förutom att bilen skulle uppfylla vissa krav (T31SA och allt vad de heter) så ville de veta var motorn kom ifrån. Eftersom jag köpte motorn på Jönköpings Bildemontering så fanns det såklart fullständig dokumentering av ursprunget.

Att byta motor på en bil kan vara knepigt om man skall följa byråkratiska riktlinjer.
Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju int[…]

Ladd problem Volvo 760

Vad får du för spänning om du m&au[…]

Alla pratar om el, diesel och bensin bilar. Vad h&[…]

Hur håller ni era skivor rena på laddh[…]