Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

"Obs detta är INGET 1a-aprilskämt"

Blev trött på att söka på nätet och Volvos sidor, forum osv för att få reda på om/när nya D5 205 också ska hamna i V70II och XC70II så jag plågade lite säljare på Volvo för några dagar sedan för att få dessa att ta kontakt centralt att ta fram den rikiga informationen.

Idag fick jag äntligen informationen direkt:

-Ja, D5 205 kommer att släppas i V70II/XC70II också.

-Dessa blir beställningbara inom några veckor

-Produktionsstart V35/V36 dvs direkt i början av September.

Är du först ut med att beställa och har lite tur kan man rulla i bilen redan i slutet September, men mest troligt är att man får sin bil i Oktober.

Min förra D5 185 väntade jag mer än ett halvår på, då 185 motorn släpptes -06, känner mig inte lika tålmodig denna gången, orkar nog inte vänta fram till nästa vinter på 205an jag har ju just plockat av dubbdäcken nu och oktober känns rätt avlägset. Så jag funderar på att betälla redan nu och ta vanliga D5 185 hk.
Lite bonusinfo:

Pratade med en chef i återförsäljningsorganisationen: Man kommer att släppa original Volvo trimning till nya D5'an. Det kommer att ge "40 till 50 Hk extra" med alla garantier kvar.

Då blir det riktigt roligt.

Jag har just köpt den gamla D5 i XC60. Fick 55.000 sek i rabatt efter hård förhandling. Efter att ha haft T5 menar jag faktisk seriöst att jag inte behöver mer kraft. Dessutom blir så hemsk lugn av att köra XC60 i stället för S60.

Att bränsleekonomin i nya D5'an lär bli mycket bättre är en annan sak - men mycket trevligt för Volvos skull.

Efter 3 dagar med nya XC60 är jag verkligen optimist för Volvo - om det inte finns oupptäckta kvalitetsproblem i XC60 kommer jag att bli hemsk nöjd Volvoägare.

VH EjS
Henry_Fågeljazz skrev:Trim hos Volvo till nya D5? Låter som ett aprilskämt...

Finnns motstarande i så fall till "gamla" D5 185 hp?

Undrar

Henry (som inte byter förrän en hybrid finns tillgänglig)
Det är Inget skämt utan det är Polestar Racing i Göteborg som utvecklar trimmet till nya D5:an.

http://www.polestar.se/

//Henrik
VolvoB20 skrev:Hej!

"Obs detta är INGET 1a-aprilskämt"

Blev trött på att söka på nätet och Volvos sidor, forum osv för att få reda på om/när nya D5 205 också ska hamna i V70II och XC70II så jag plågade lite säljare på Volvo för några dagar sedan för att få dessa att ta kontakt centralt att ta fram den rikiga informationen.

Idag fick jag äntligen informationen direkt:

-Ja, D5 205 kommer att släppas i V70II/XC70II också.

-Dessa blir beställningbara inom några veckor

-Produktionsstart V35/V36 dvs direkt i början av September.

Är du först ut med att beställa och har lite tur kan man rulla i bilen redan i slutet September, men mest troligt är att man får sin bil i Oktober.

Min förra D5 185 väntade jag mer än ett halvår på, då 185 motorn släpptes -06, känner mig inte lika tålmodig denna gången, orkar nog inte vänta fram till nästa vinter på 205an jag har ju just plockat av dubbdäcken nu och oktober känns rätt avlägset. Så jag funderar på att betälla redan nu och ta vanliga D5 185 hk.
Jag skulle vänta om jag vore dig. Det är nog stor skillnad mot gamla 185:an jämfört med 205:an. Nya motorn har ju fått väldigt bra kritik i S80 från de första provkörningarna. Sedan har väl inte den gamla D5:an rosat marknaden precis.
Bullrig och törstig jämfört med många konkurenter.
henka35 skrev:Jag skulle vänta om jag vore dig. Det är nog stor skillnad mot gamla 185:an jämfört med 205:an. Nya motorn har ju fått väldigt bra kritik i S80 från de första provkörningarna. Sedan har väl inte den gamla D5:an rosat marknaden precis.
Bullrig och törstig jämfört med många konkurenter.
Visst, men den är ju mer än ett halvår bort och jag har fixat lånebil och väntat rätt länge redan nu. Blir ju inte helt lätt att gnata runt i lånebilar ytterligare minst ett halvår.

Ska undersöka vad leveranstiderna ligger på nu och hur snabbt man kan få en bil med nuvarande D5 185 hk så man har något att gå på.
Volvo B20. Låt säga att du beställer en bil med D5 185 nu. Hur länge tar det då innan du får beställa en bil igen? (Tjänstebil antar jag? :) )

Det kanske är bättre (lika bra) att du beställer en med 185 hk nu och sen nästa gång så blir det med D5 205, då har säkert ev. barnsjukdomar också blivit botade.

/Kalle

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]