Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#275060
Hej
Jag vet att det fanns en liknande tråd, men den var några år gammal så jag tänkte det kanske hänt något sedan dess. Jag har en V70 -01, 170hp automat,ca 13000mil bilen går bra, kanske lite slö. jag har nu sedan ett tag hafr motorlampan tänd och tog ut igår på Volvo en larm rapport.

284:ECM-250A Adaptiv lambdareglering. Undre gräns.

tilläggas är att jag hör när man kör ut från garaget och bilen är helt kall ett litet avgasläckage, fram/under bilen någonstans, men direkt motorn blir lite varm så försvinner det. Kan det vara det som gör larmet?, är det någon som varit med om detta?, på volvo så sa man att det är ganska vanligt att grenröret får en spricka och då kan börja läcka. Ett nytt grenrör kostar ca 4000kr, + arbetskostnad. om man vet var det läcker kanske man kan svetsa eller köra med kemisk metall.

Någon som vet mer i denna fråga, som kan hjälpa mig med tipps och ideér?
#275149
Ett avgasläckage kan ju göra att det blir tokiga värden. Jag hade samma felkod o i mitt fall (-01 S80 170 hk) var det en kass lmm.

Mvh
#275197
felkoden betyder att det är för mycke syra vid lamdasonden
ett avgaslekage på grenröret gör att det sugt in syre i avgas systemet där (det sugs in mer syre än vad som läcker ut avgaser)

bedöm själv vad som är trolig orsak
#275350
Jag har svårt att tro att det sugs in luft i grenröret då det är tryck på den sidan. om fellarmet beror på för mycket syre så borde det läcka på insugningssidan, alt att lamdasonden är trasig. Vad kostar en ny lambdasond?, kan man prov byta eller måste man köpa en ny (ifall det inte är den). eller??
#275353
det var inte en gissning
#275368
Det kan mycket väl vara som CarMan säger. har varit med om att det sögs in luft mellan grenrör och motor = lambdalampan tändes, åtgärd: byta packning.

Men det är inte säkert att det är så. Gör en ordentlig felsökning istället för att byta ut delar som "kan vara" trasiga. Det sparar du på i längden!

/Kalle
#275444
jag kan inte veta vilket fel som tänt denna felkod, för detta så krävs en felsökning.

men jag vet att det ALLTID sugs in mera luft, än vad det läcker ut, när man har hål på et avgas system, oavsett var man har hålet.
#275472
OK, jag ger mig, eftersom man hör när bilen är kall att det läcker någonstans så borde det vara troliga orsaken att den suger in lugt den vägen, det gäller bara att hitta läckan. Mellan vilka punkter är det då?, mellan avgaspackningen till catalysatorn?? finns det något bra knep att hitta läckan? (sprej eller liknande). En ledtråd är att man hör läckaget som under bilen, öppnar man huven så hör man som inget läckage, och jag tänker mig att om det är packningen så borde det höras mer från motor sidan, det hörbara läckaget förvinner när motorn blir varm. Läckage ljudet har funnits något år, men motorlampan har kommit på senaste året. Bilbesiktningen har inte sagt något, men jag har alltid kopplat loss batteriet före och då har lampan varit släckt ett tag (allt mellan 1vecka till 1 månad), men nu tänds den dagen efter, troligen när man startar bilen kall dagen efter.
#275737
ibland serman att det är sotigt där det läcker.
annars tar man et stetoskop, o tar bort "känslekropen" så man bara har en slang, då hör du när det blåser i slangen.

har du nget statoskop så tar su en slang i örat, funker det med!

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]