Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
III skrev:Inte alls otänkbart, fjädern rör sig ju mot styrningarna eller ligger kvar till belastningen blir större och då klonkar. Hissa och kolla, lätt och göra ett test, kostar ju inget, funkar det så vet du vad det är, sen kan man ju byta gummit om man ändå ska skruva ned fjäderbenen i något annat sammanhang. funkar det inte så har jag ingen bra idé.
Får göra ett test! Har du något förslag på innerdiameter på slangen? Det vore ju bra om man hade skaffat slangen i förväg när man hissar upp bilen i GDS-hallen. :D

Om du kan ordna bild på hur det ser ut där slangen ska trås på vore jag dig evigt tacksam! :D
av pewi78
Hej På er!

Hade bilen inne på verkstad idag... de kunde inte hitta något som är fel trots att de själv har hört oljudet......
Hur skummt är inte det då :evil:

// EN förvirrad Peter
av LIN
hej
jag hade oxå ojud i framvagnen och har satt dit en slang (enl. förslag i tidigare innlägg) ca 15 cm lång, innerdiameter ca 13mm och har nu provkört och oljudet är borta jag fäste slangbiten med ett buntband det gick bra att sätta dit utan att ta av hjulet, endast hissa upp bilen.

Leif
av Fred
Tack Leif! Nu vet jag vad jag ska skaffa för slang!

Lite synd att ingen lyckats ta bilder på monteringen..."en bild säger mer än...", ni vet! :D
av MrNiceguy
Klonkandet i framvagnen kan oxå bero på stabiliseringsstagen.Lätt att känna om dom glappar å lika lätt att byta dom.Ca.10-15 min /sida. Styckpris 160-200:-
av mvaarimo
Samma problemlösning har jag haft sen jag böt till vinterringar i höstas. Hade klonckande ljud som visade sig uppstå p.g.a. att gummit på fjädertallriken var slutslitet. Ljudet försvann och har fungerat sen dess. Kommer att se över skicket på slangen vid nästa däckbyte. Enkelt att fixa på plats (lite diskmedel på slangen och dra ner slangen så lång ner mot tallriken som möjligt med en tång) och extremt billigt lösning.
Användarvisningsbild
av henka35
På min förra V70N 2.4 170hk 2002 började klonket vid ca 4000 mil.
Åtgärder:
1. Nya stabiliseringsstag i framvagen utan resultat
2. Gummi mellan fjäder och fjäderskål men utan resultat
3. Nya dämpare och fjäderbenslager ovan på dämparna. Efter det blev det helt tyst och jag körde bilen ytterligare 5000 mil utan något missljud. Enligt verkstan så var det fjäderbenslagret som glappade. Men det blev ändå nya dämpare. Allt gick på garantin.

//Henrik
av Wiberg
Fred skrev:Jag har mer av ett gnekande/knakande än ett klonk, vänster fram även för mig. Det uppstår vid fartgupp och andra ojämnheter och får bilen att låta som en gammal dilligensvagn från vilda västern! Jag vet inte om det hörs från utsidan, hoppas inte det... :???:

Det händer dock ibland att jag får ett klonkande/smällande ljud, som om man slår med en hammare på fjädern, som också kan kännas lite i pedalstället. När detta uppstår brukar jag provocera bilen lite genom att köra upp på en trottoarkant (givetvis den avrundade varianten) eller någon annan ojämnhet så brukar klonkandet försvinna. Jag har förstått att detta kan bero på att småstenar hamnar under fjädern och att lite provokation kan få gruset att försvinna. Det kan också vara att fjädern hamnat lite snett i sitt säte om bilen varit lyft. Detta kan avhjälpas genom att man lyfter bilen igen och hoppas på att fjäderna hamnar rätt igen.

Gnekandet/knakandet är svårare att bli av med, det finns alltid där i mer eller mindre omfattning och jag har ingen aning om vad det beror på eller hur jag ska bli av med... :(

Mvh
/Fred
Jag har samma problem på min s60 -01, den gnekar vid hål i mark eller gupp, idag var det jätte skumt, först lät det vääldigt mycket, hela tiden, minsta lilla gung, men sen körde jag 5 minuter och allt försvan...
kan det där gummiröret göra underverk? jag fet inte vad det är jag ska trä den på:(
har inte kollat under bilen men antar att det är något sånt! kan ingen ta ett foto så en ovan kan förstå? :oops:
Användarvisningsbild
av jimDK
en bit slang (10-15cm lang) runt lägre rotation(botten) av fjädern
Bild
för att få slang på, snitta den längsled.
kanske inte en bra förklaring :roll:
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]

Hjullagerproblemer

Lossar man länkarmen eller tar loss styrspind[…]

Doktorns 945 ltt -97

Aha, okej! Ja för annars går gängo[…]