Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#274926
Vi har en Volvo v40 2,0T classic -04 som tickar.

verkar komma fårn ventlierna.... Tickar mer när den är kall och mindre när den är varm. har man kört en stund och stänger av bilden och startar den igen så tickar de nästan ingenting alls.

vad kan de vara för fel? Värmlands Bil säger att de ska vara så men tror bara de är sura för att de inte vill ta in bilden för vi har "3 månaders garanti" blir lite störd på volvo att de inte kollar på de ordentligt.
det är hydraliska lyftare

Har hört att de kan vara för tunn olja eller att motorn behöver en spolning? Om det inte är något av de vad kan de då vara för fel?
#275144
Skulle vilja påstå att det är hyfsat vanligt att bilar med hydraliska ventiler tickar. När oljan är kall flyter den inte lika lätt som varm olja gör, därav tickandet när motorn är kall. Tror inte att oljan är för tunn, men det kan ändå vara värt att göra ett oljebyte och se till att du har rätt olja i bilen. Om du byter olja, kär bilen varm och bytt oljan när den fortfarande är varm. Då följer det med mer skit än om den vore kall.

Vet inte riktigt hur motorerna i x40 ser ut. Men antar att de också har kanaler i oljetråget som sätter igen, precis som 850-modellen har. Men det är med nyare volvomodeller vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om. Det är snarare de första modellerna med hydraliska ventiler som låter mest.
#275272
Fisch skrev:Skulle vilja påstå att det är hyfsat vanligt att bilar med hydraliska ventiler tickar. När oljan är kall flyter den inte lika lätt som varm olja gör, därav tickandet när motorn är kall. Tror inte att oljan är för tunn, men det kan ändå vara värt att göra ett oljebyte och se till att du har rätt olja i bilen. Om du byter olja, kär bilen varm och bytt oljan när den fortfarande är varm. Då följer det med mer skit än om den vore kall.

Vet inte riktigt hur motorerna i x40 ser ut. Men antar att de också har kanaler i oljetråget som sätter igen, precis som 850-modellen har. Men det är med nyare volvomodeller vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om. Det är snarare de första modellerna med hydraliska ventiler som låter mest.
Kan bara hålla med föregående talare och tycker att det låter som det är dom hydraliska lyftarna till ventilerna och tyvärr även så på nyare moddeller om än något bättre,alltså helt normalt min gamla 2.0T var exakt likadan frågade min far som varit bilmek på vovlo i ca 30 år och ha sa detta direkt men som någon annan skrev kan man även få ett tickande ljud om grenrörsbultarna är lite lösa (inte ovanligt fel) då är det också typiskt att det tickar när bilen är kall när det blir varmt "sväller" mettallen något och det tystnar så det är värt att titta på.Körde själv med Castrol Magnetic 5-40w i min bil dyr men bra olja och ett oljebyte är ju inte fel mitt tips är castrol eller mobil 1 olja och då helsyntet men på orginal 2.0T och volvo service får man en delsyntet olja från antingen castrol eller mobil 1 då detta är oljorna som volvo själva använder.Att oljan skulle vara för tunn tror jag inte.
Min bil var en 00:a.
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

När bytte du oljan in automatlådan sena[…]

V60 sliter däck bak

Har en v60 CC awd'16. 23 tusen mil. Sliter dä[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Fortfarande fungerar min utan att något fix […]

Tre år med Volvo V90 CC

Somliga bilar äter inte bormsbelägg p&ar[…]