Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Freddas
Jag har en 940 -98. Den läcker lite olja, jag tror det kommer från kamaxeltätningen mot torpeden. Har läst på forumet o då förstått att jag bör kolla vevhusventilationen och flamfällan. Flamfällan ska tydligen vara ett litet plaströr som sitter på slangen som går till luftfiltet. Hittar dock inget sådant rör på min bil. Närs luftfiltret, precis vid anslutningen mot " den svarta grova insugnings slangen" sitter en liten pryl med en elektrisk kontakt. Troligen en magnetventil. Vad är detta?

Kan man kolla vevhusventilationen genom att ta bort slangen vid luftfiltret o blåsa i slangen ( om det går lätt att blåsa= ok ventilation)?

Sitter flamfällan på något annat ställe på 98:orna?

Mvh Fredrik
Blev osäker på hur det är på en -98 Men kolla strax under insuget längst bak på motorn, det är som ett t-kors, stor i en ände där flamfällan sitter och den har 3 slangar anslutna i olika storlekar :wink:
Du kan inte testa genom att blåsa i den slangen, luften kan ta flera vägar så du måste alltså lossa de andra anslutna slangarna och blåsa i en och en :-)-)
Är det tätt i flamfällan så kan du med lite tur få slut på läckandet om den inte gått för långt med detta problem, sitter o-ringar som tätar bakom fördelaren :wink:

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]