NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av keerik
Hej igen!
Tänkte bara säga att jag gått Volvos Ecosafeutbildning som följer med bilen när du köper en miljöbil av Volvo
http://www.volvocars.com/se/AboutVolvo/ ... iving.aspx

PASSA PÅ ATT GÅ DEN!
Väldigt intressant och givande kurs!
Jag själv, efter att ha kört min bil (V50 eDrive) i 950 mil med en medelförbrukning av 0,46L/mil, vilket jag för övrigt tyckte var riktigt bra med dubbade NF5 lyckades få ner förbrukningen ytterligare efter kursen. Sedan igår när jag gick kursen har jag kört ytterligare 40mil och lyckats pressa ner förbrukningen till underbara 0,41L/mil :shock: Och nu åker snart sommardäcken med specialfälgarna på, så då bör förbrukningen gå ner ännu mera!

På utbildningen användes uteslutande C30 och V50 1,8F som övningsbilar. De som vi använde till ECO-driving hade en utrustning som heter Econen http://www.kgk.se/templates/CampaignNor ... _4548.aspx, vilket är ett riktigt bra instrument för att mäta t.ex bränsleförbrukning.
Vi fick i uppdrag att köra en sträcka på 10km. vi skulle köra som vi brukar. Sträckan innehöll både landsväg och stadstrafik med både 30 sträckor och fartgupp och många korsningar.
Efter första turen jag gjorde med den V50 jag blivit tilldelad så var förbrukningen 1,14, vilket jag tyckte var OK. Andra turen, efter teori om hur man ska köra ekonomist, så visade det sig att jag körde samma sträcka 15 sekunder snabbare, men också effektivare. Förbrukningen efter tur 2 slutade på 0,94 :shock: Det går tydligen att köra Etanolbilar hyfsat ekonomiskt!! Det blev en besparing på ca 14% för mig!

Sedan ingick det oxå en halvdag med säkerhetsutbildning, om hur bilens säkerhetssystem fungerar, samt att vi fick prova i verkligheten, och det var ärligt talat skitkul! :-DD :-DD

Så jag kan verkligen rekomendera denna kurs!! Och ni som inte köpt ny bil så behöver ni bara betala 50%. Det tjänar ni in ganska fort!
Senast redigerad av 2 keerik, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kan bara hålla med, jag genomförde kursen för något halvår sedan i studiesyfte. Det mesta sitter faktiskt kvar och jag har sänkt min redan ganska hyfsade förbrukning en aning till...

/Thomas
av glitch
Nyfiken på höra om det fanns några 'aha-upplevelser' i kursen? De grundläggande sakerna som att planera bättre, växla tidigare, låga varvtal mm. är jag medveten om men speciellt i stadstrafik med irrationella bilar framför och många trafikljus tycker jag det är svårt att hålla nere förbrukningen.

Körde nu senaste på ca. 0,8 / mil i min V50 1.8F på bensin vilket jag tycker borde gå att klämma ner lite till. har cirka 5-6km stadstrafik och dryga milen landsväg när jag pendlar. Kör mycket farthållare vilket jag tycker gör en hel del förbrukningen men det är svårt i stadstrafik så det hade varit kul om du ville dela med dig lite fler tips som gavs på kursen.
av cyberlelle
Ingår den där kursen även när man köper en V50 DRIVe? När man kollar på Volvos hemsida så står det bara att det gäller flexifuel och gasbilar. Jag hämtade ut min nya DRIVe för ganska precis en månad sen och jag fick inte nåt erbjudande om att gå en sån kurs.
Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa denna […]

Ni behöver heller inte lösa ett problem […]

Vanlig service kan hjälpa (olja, filter m.m).[…]

V70 T5 -05 DSTC/ABS fel

Okej här kommer en uppdatering. Fick tummen u[…]