Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 855glt-97
#274843
Så här skriver sydsvenskan idag


Framtidens bil skapas i Lund

Idag visas LTH:s stora teknik-genombrott – uppfinningen som ska vända bilindustrins motvind till medvind.

– Detta är en fläkt från framtiden, säger materialprofessor Per Peter Theum.


I förra veckan kom beskedet att Italien stödjer ESS-anläggningen i Lund. Nu kommer nästa framgång för Lunds universitet: den första fungerande prototypen av Volvo YCC 1.4 eller Volvo Working Wind Engine, Vowwe.

– I början tyckte folk att vi var blåsta. Att kunna presentera Vowwe känns som en solklar revansch, säger Per Peter Theum.



Bakom prototypen, som i största hemlighet byggts på Lunds Tekniska Högskola under våren, ligger flera år av arbete inom den tvärvetenskapliga forskningsmiljön Future Automotive Revolutionary Technology, Fart.



Nordenkoordinator för satsningen har varit gästprofessor Colin McGibberish.

– Materialvetenskap, fläktforskning, halv- och helledarteknik, strukturerad textil polerteknik – en lång rad discipliner har gjort sitt för att få propellern att snurra, säger professor McGibberish.



I grunden finns en elbil som utrustats med en mycket effektiv turbin.

– Motvind är förstås bäst. Kör man länge i medvind, eller i exakt vindens hastighet, kan man behöva vända om för att ladda batterierna, berättar Per Theum.



Bilindustrins hemvist på blåsiga västkusten var den ursprungliga friska fläkt som fick igång projektet. Den andra var de färska statliga pengar som presenterades i höstens forskningspropp.

– Vi har vinden, vi har tekniken, vi har fordons-klustret. Vowwe var, när vi väl insåg fakta, lågt hängande frukt. En vindpust var allt som behövdes för att den skulle falla, konstaterar Reidar Storm, meterolog på SMHI.



Han har bland annat arbetat med den globala vindatlas som YCC 1.4:s ägare får med köpet och som ska installeras i bilens GPS.



Precis som i fallet ESS har de goda relationerna mellan svenska och utländska forskare varit avgörande. Kåpan kring turbinen har designats i vindtunnel hos den italienska motorcykeltillverkaren Aprilia.

– Luften glider av ytan som en oljig frittata halkar i stekpannan, säger Aprilias designchef Propulsore Vento till Sydsvenskan.



Prototypen är alltså klar. Idag börjar testningen på skånska vägar.



När får vi se serietillverkning?

– Vi ser en global vindkantring i riktning mot miljö och sånt. Där är vi en del. Vi behöver ett par miljarder kronor till, men tekniken är på plats, säger en mycket nöjd Colin McGibberish.

Unik chans se
vindbilen idag!

Idag visas prototypen till den nya vindbilen för press. Ett fåtal platser finns också för allmänheten.

Plats: Skomakaregatan (vid Stjärnkafét i Lund).

Tid: kl 12.00.


http://sydsvenskan.se/lund/article42344 ... -Lund.html








Vad ska man tro om detta en sådan här dag :D :D :D
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#274846
Det låter för bra för att vara sant
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#275314
Colin Carlile hade iallafall en vinddriven bil som fungerade :D

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]