NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snusgubben
Jag har lite problem med unken lukt från AC/ventilationen och tänkte göra en rengöring av detta.
Såg att det fanns CRC Airco Kleener (ett slags skum man sprutar in i systemet).
Man skall då först ta bort kupéfiltret, men var sitter detta?
Jag har hört att det skall vara väldigt besvärligt och att det sitter ovanför gaspelalen som först måste plockas bort. Men enligt min Haynes bok sitter pollenfiltret (samma sak eller?) under instrumentpanelen på passagerarsidan och ser mycket lättare ut att byta.
Eller är det så att det finns 2 olika filter (kupé och pollen)?
Nån som vet vad som gäller?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Gaspedalen gäller, Haynes måste ha blandat ihop den med nåt annat.

Ha det så kul!
Användarvisningsbild
av eccy243
Det är inte sådär överjävligt illa som det framställs som ibland.
Hur man gör:

Steg ett: Vrid av tändningen! Nyckeln i läge 0! OBS. Viktigt!

Snäpp loss sidopanelen på instrumentpanelen. Den ute vid förardörren.
Snäpp loss panelen bakom "den svävande mittkonsollen".
Skruva loss panelen ovanför pedalerna. Den som går från pedalerna upp under ratten.
Skruva loss gaspedalen. Tre st M6-muttrar med 10 mm skalle. Dra ur kontaktstycket till pedalen.
Skruva loss locket längst fram på värmepaketet. Tre skruvar med 7 mm skalle. Ta bort locket och ryck ut kupéfiltret.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nä det är ju inte direkt svårt, men arbetsställningen är långt från bekväm.
av LJN
-Varför måste nyckeln vara i läge "0" ?

Är det samma procedur och tillvägagångsätt på MY08 och senare?
Användarvisningsbild
av eccy243
Japp. Precis. Nyckel i läge 0 för att det inte ska komma massa tråkiga felkoder när man rycker bort gaspedalen.
Man kan ha nyckeln i läge 1 också, men då måste man komma ihåg att låta kupétempgivaren hänga kvar i sitt kontaktstycke. Annars får man felkod på den också.

Så om man låter kupétempgivaren sitta kvar i sitt kontaktstycke kan man ha nyckeln i läge 1 och lyssna på stereo medans man håller på att bryta ryggen av sig. :D
av flink
Annars säger det ju sig självt att man vill ha så lite ström som möjligt när man är och rycker i kablar och kontaktdon. Felkoder är väl det minsta man bör oroa sig för. Skicka lite för mycket energi genom fel kabel och, ja... ni kan nog lista ut resten. Statisk elektrisitet är inte heller att leka med. Det är ganska höga volttal man kan framkalla genom att bara gnida sig lite inne i en bil.
Användarvisningsbild
av gooose
På bilar med vingmutter monterad istället för dom 3 skruvarna och plast flärpen som sticker fram mot gaspedalen bortkapad (Service lösning från Volvo)

Så räcker det att vika ner mattan lossa luckan och byta filtret
Då kan man ha radion på som tanke förskingrande moment när man ligger där och krälar och bara vill avliva konstruktören

//Goose
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]