Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
att göra rent en nipel låter enkelt. men jag kan sätta ganska stora slantar på att många icke aktoriserade verkstäder inte käner till att nippeln fins, eller var den sitter.
dels så syns den knapt & sen så krävs det en del demonteringar för at få bort den (det är derför det kostar en slant)
Man måste nämligen skruva bort servo pumpen, lossa på ac-kompressorn & ta bort generatorn, sen går det att skruva bort nippeln.
av bonzo2
Jag ska ge mig på att göra rent vevhusventilationen nu på V70N 2,4T. Det enda jag funderar på är hur man delar bränsleledningen vid grenröret, behövs det något specialverktyg för detta ??
Användarvisningsbild
av CarMan
bonzo2 skrev:Jag ska ge mig på att göra rent vevhusventilationen nu på V70N 2,4T. Det enda jag funderar på är hur man delar bränsleledningen vid grenröret, behövs det något specialverktyg för detta ??
JA det finns givet vis ett verktyg som gör det hela lite enklar. men det du ska göra är att trycka in metall vinarna inne i "svulsten"
av Bosse86
Jag vill bara varna för RW bilverkstad i Täby (Mekonomen) om du är på norra sidan av Stockholm, det är en ful fan som fuskar och luras! Detaljerna om varför behåller jag för mig själv men jag är inte ensamen om att bli lurad där. :evil: :-(O)
Användarvisningsbild
av DJ
Hmmm.

Varför ska de ha 1040 Euro på Volvo här i Holland när de vill ha drygt 5000 i Sverige??
Lönerna är ju samma, och de flesta andra bilverkstäder är genomgående billigare än i Sverige.

Hur kul är det att lägga ut 10000 spänn på en bil som värderats av Volvo till 40000...
:evil:
av tbar
S80_140HK skrev: Hur får du rent i anslutningarna i blocket då? Att bara blåsa rent med tryckluft gör ingen nytta alls.
Ska man göra det seriöst så är det bort med insuget som gäller, sen skruva loss oljefällan och göra rent anslutningarna i blocket, ev ner med tråget om det visar sig att det är igensatt hela vägen. Jag gjorde detta själv på min V70 -99 utan att ha någon som helst erfarenhet av vitmotorer eller nyare Volvo. Tog ungefär 4timmar inkl. kaffepauser, matrast och skithusbesök. Bytte även samtliga delar, oljefälla, slangar osv. Delarna är inte alls dyra på Volvo, hellre lägga ettpar 100lappar på att rengöra vevhusventen seriöst än att lägga ut tusenlappar på att byta packboxen mellan motor o låda.

Snart dags att ta sig an S80n också, ryker friskt ur oljestickan på den efter drygt 18000mil....

Tja,
Vore kul att höra om du lyckats med din S80. Står i valet o kvalet om jag ger mig på det själv.
Användarvisningsbild
av CarMan
mash100 skrev:Hittade den här verkstaden i Stockholm på nätet

http://www.stensbilservice.se

Prisexempel Volvo V70 12000 mila Service Kamremsats,Luftfilter,Kupefilter, Oljefilter,Tändstift Platina, Castrol Protection, Inkl Arbete 5490:- :-)-)
12000 på den bilmodelle motsvarar INTE 16000 milaservicen på V70N
Användarvisningsbild
av CarMan
mash100 skrev:Hittade den här verkstaden i Stockholm på nätet

http://www.stensbilservice.se

Prisexempel Volvo V70 12000 mila Service Kamremsats,Luftfilter,Kupefilter, Oljefilter,Tändstift Platina, Castrol Protection, Inkl Arbete 5490:- :-)-)
12000 på den bilmodelle motsvarar INTE 16000 milaservicen på V70N

Det saknas bränslefilter, hjälpagrigatsrem & rengörning av vevhusventilationen
av mash100
Vist . det här var ett exempel på var en stor service kostar med kamremsbyte. I exemplet var platinastift samt luftfilter inräknat, vilket inte ingår i 16000 mila servicen.
Man kan väl meila och höra vad det kostar ink bränslefilter, hjälpagregatsrem & rengörning av vevhusventilationen
Rattvinkelgivare V70 -05

Vad jag vet så har den inte eget art nr, kon[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Riktiga TPMS-ventiler.

Oj hoppsan, jag slet tydligen av en handbromswire […]

Har iaf luskat ut att den från och med &arin[…]