Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hysterik
Hej! Jag är en nybliven ägare till en 740GL -88 som ska besiktigas nu i dagarna.
Inser att den inte kommer gå igenom pga 1) Spolarvätskan inte når framrutan 2) tutan är hes.

Pumpen till spolaren verkar fungera då bakrutan får vätska. Jag har provat att rensa munstyckena utan resultat.
Behöver jag ta loss hela slangen och rengöra eller vad kan vara problemet?

Tutan antar jag att jag måste olja eller byta, problemet är att jag inte vet var den sitter, i bilen finns ingen manual.
Någon som kan skicka mig sidorna på endast spolare och tuta? [email protected]

Tackar för snabbt svar!
Mvh Erik
Användarvisningsbild
av lilleman
tutan sitter vänster fram framför hjulet

mvh/roger
Användarvisningsbild
av emwtur
du har två olika pumpar fram och bak till din 740- sitter intryckta i ett "spår" i spolarbehållaren - är du lite "full i faan" så byter du pumparna - fast då funkat det ju inte bak :-(
följ påfyllningsröret neråt så skall du se pumparna på var sin sida tanken ( har jag för mig)
/emwtur
Användarvisningsbild
av emwtur
emwtur skrev:du har två olika pumpar fram och bak till din 740- sitter intryckta i ett "spår" i spolarbehållaren - är du lite "full i faan" så byter du pumparna - fast då funkat det ju inte bak :-(
följ påfyllningsröret neråt så skall du se pumparna på var sin sida tanken ( har jag för mig)
/emwtur
vid närmare eftertanke är det ju inte säkert att det är pumpen heller som är sönder :-)
backventiler och munstycken är inga evighetsprylar precis...

/emwtur
av Vovlo_Henrik
Som emwtur skrev backventilerna brukar spöka :-)-)

Ett tips är att flytta tutan till grillen, de mår inte så bra i hjulsprutet :roll:
Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]

Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]