Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StenFrisk
Har egentligen två problem det ena problemet läste jag i en annan tråd vet dock inte om det kan vara samma sak... Sakerna är nämligen följande:

Vid kraftig sväng vänster låter det som om något skrapar i vänster fram... Har monterat isär och kollat men inte hittat att det skulle skrapa eller ta i någonstans... Uppkommer vid hastigheter över 20km/h annars hörs inget... I samband med detta problemet så börjar dsct lampan på bilen att blinka att den är igång... Det känns även att han motar som han ska göra när lampan blinkar....

På den tråden jag läste var det skrapande ljudet abs kransen som var felet... Skulle det kunna vara något liknande i mitt fal ??? OBS: Är endast vid vänstersväng inget alls när man svänger höger. Bytte även till sommar sulor idag trodde det var vinterdäcken som var konstiga eftersom vänster framdäck där hade en rejäl bubbla men detta hjälpte inte...

Någon som har några förslag ideer ???

Tacksam för hjälp

Bilen är en s60 t5 2001,a...
Användarvisningsbild
av CarMan
kolla hjulagren & att drivaxlarna är fast skruvade
av StenFrisk
Ok ska kolla detta under morgondagen.... tackar för tipset... hör av mig med vidare information...
Användarvisningsbild
av marcus86
StenFrisk skrev:Finns det något bra sätt att testa drivaxlen på ??? Något bra kenp någon ????
fult ratt utslag åt båda hållen ( kör runt i en cirkel åt båda hållen ) då hör du om det är något fel på någon av dom. eller så lägger du dig under och känner och drar i dom och känner om det känns glapp.
av StenFrisk
Då kommer uppdateringen av detta problem som fortfarande inte är löst.... Efter att varit ute och testat lite idag körde jag vänster konstant i en rondell samma ljud uppstår och dsct jobbar för fullt.... Stänger då av dsct och allt försvinner och blir normalt.... När jag sedan slår på dsct igen uppstår samma besvär.... Vad kan detta vara ???? några tips ???

Finns det någon givare i närheten som kanske har ballat ur ???

tacksam för svar

mvh: Håkan
av finnepower
har hört om likadant fenomen på en BMW. Antisladden börja jobba i rondeller.. För mig att de hade något med fel dimensioner på däcken att göra..
av StenFrisk
Fel dimension på däcken är inte fel i detta fallet iallafall.... Eftersom jag kört med dessa fälgar + däck en hel sommar.... + att felet uppstog efter bilen stått i garaget på liften med alla hjul av för att kolla beläggen inför besiktning och byta handbromsbackar... sen var felet där när jag tog ut bilen och började köra.... Kan också påpeka att det fanns både med vinterdäcken på orginal fälgar och finns på 18 tummarna som sitter på nu... dom fälgarna är även nybalanserade....

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]

XC60, 2011, manuell. Utifrån felsymptom och […]

..Så därav lär det nog vara meka[…]