Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Falo6934
Då har jag fått en ny styrbox men vad hjälpte det.... felet kvarstår.
Det sitter en säkring i bilen och det är den till styrboxen, slår på tändningen så kommer felet. Jag slår av tändningen och kan sedan ta bort säkringen till styrboxen och felet är kvar ?:-/
Är det någon som vet vad som får ström från huvudreläet?
Är det någon som vet var alla jordpunkter finns i motorrummet?
Var är styrboxen jordad? Har läst om något som kallas "jordpunkt matning" och "jordpunkt signal" både för motor och styrbox men var sitter de?
Är det någon som har några flera förslag på vad det kan vara för fel?
Är det någon som har ett elschema på vad styrboxen är ansluten till?

Saker som jag testat.
Generatorn är bortkopplad.
Kopplat bort lyftpumps relät.
Testat annat huvudrelä.
Testat en annan styrbox.
OBD2 avger inga fel.
av Falo6934
Batteriet är i mycket bra skick. Det sitter nya kol i generatorn sedan ca 1år tillbaka.
Som jag skrev tidigare, bilen drar ca 1A utan att något är inkopplat.
av Falo6934
Då har jag gjort lite mer felsökning och en sak som slog mig är att om jag slår på tändningen och slå av den igen och kopplar ur huvudreläet och sätter i det igen så drar reläet igen. Tidigare har jag kopplat ur minuspolen på batteriet. Detta tyder ju på att styrboxen får en felaktig styr signal (jag har ju testat en annan styrbox med samma resultat) från någon enhet. Vet någon vilka signaler styrboxen hämtar in?
av Falo6934
Då tror jag att jag kan ha hittat ett fel som kan ställa till det. Jag har fått tag på ett el schema som har varit till stor hjälp. Tändningslåset bryter tydligen inte spänningen på en kabel. Den går upp till säkring 26, 27, 28 och 29 och vidare till styrboxen men inte via någon av säkringarna.
Mäter jag från batteriets + pol till en av säkringarna så får jag endast 2 ohm i motstånd. Sätter jag i nycklen och vrider upp den på läge 2 så är det 0 ohm. 2 ohm är ju ingenting.
Är det någon som har erfarenhet av att byta tändningslåset och kan man använda samma lås kista?
Finns det någon skarv till tändningslåset?
av *pettson*
Det är vanligt att byta kontakten på tändningslåset. Det är en separat kontaktenhet i botten. Kostar runt 500spänn.
Brukar inte ställa till det på det här sättet utan på helt andra sätt. MEN det är väl bara att testa då..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låter som 15I, och den ska inte ha ström annat än i läge II, så det är nog läge att byta kontakten.

Hej, Är det någon som vet måtten […]

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]