Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av jahlgren
I januari köpte jag en V70 2,4D Summum, som tjänstebil.
Vid flertalet tillfällen har DSTC ballat ur och den har automatiskt kopplats bort, service erfordras.
Givaren har kalibrerats och fick tillbaka den från service.
Sen körde jag ett par dagar senare på motorvägen i 120 km/h. Då började DSTC parera okontrollerat och hela bilen for runt på vägbanan. Fick parera emot och stängde av DSTC.
Lämnade bilen på service igen och nu har inte felet återkommit...än...
Men nu ska vi snart ha barn och jag känner inte att jag kan lita på bilen, känner mig ej säker.
Vad har jag för rättigheter nu, måste felet komma en gång till, eller kan jag vända mig till säljaren redan nu och påpeka detta? Vill ju helst ha en ny bil. Borde det inte vara min rättighet? Kan jag kräva någon form av plåster på såret, om de nu ger mig en ny bil? T.ex mer utrustning m.m.

Tacksam för svar och eventuellt andra erfarenheter av detta.
av Lövet
Avhjälpning - Prisavdrag/Kompensation - Hävning är gången enligt konsumentköplagen. Så länge felet avhjälps fackmannamässigt kan du inte kräva något annat. Lämnar du in den tre gånger med samma fel så kan du dock få ett case för att lämna tillbaka bilen. Det du måste tänka på då är att det kommer kosta den rejält mycket pengar eftersom får dra av pengar för körda mil. Vet inte exakt hur många kronor det är per mil men det kan bli tal om ordentligt mycket pengar.
av jahlgren
Men det är ju för f*n inte mitt fel att Volvo byggt en bil som är farlig för mig?
Köper jag en bil för 320.000 kr ska den väl bara fungera. Och till 100% vara säker?
Det är väl ingen tvekan om att det är min rättighet att få en säker bil utan kostnader när det är deras fel?
Men detta är ju bara min åsikt, lär ju vara mer komplicerat än så. En sak är ju säker, tänker inte beta en spänn!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jahlgren skrev:Vid flertalet tillfällen har DSTC ballat ur och den har automatiskt kopplats bort, service erfordras.
Givaren har kalibrerats och fick tillbaka den från service.
Sen körde jag ett par dagar senare på motorvägen i 120 km/h. Då började DSTC parera okontrollerat och hela bilen for runt på vägbanan. Fick parera emot och stängde av DSTC.
Uhuhhhaaaa det låter skitfarligt, DSTCn på bilen jag har nu brukar också balla ur titt som tätt och meddelandet om att Service Behövs kommer upp. DSTCn koppas ur och man kan helt plötsligt köra med bredsladdar i kurvorna, rätt kul faktiskt.

Men att DSTC går in och börjar "parera" låter ju farligt. Nu blev jag ju lite orolig också, ibland går det ju 180-190 km/h och då vill man ju inte att DSTC får spelet och tokbromsar några hjul när man kör rakt fram på motorvägen.

Min har redan varit inne flera ggr för reparation men Volvo har inte lyckats fixa detta, nu blir man ju lite osäker på bilen.
av Lövet
jahlgren skrev:Men det är ju för f*n inte mitt fel att Volvo byggt en bil som är farlig för mig?
Köper jag en bil för 320.000 kr ska den väl bara fungera. Och till 100% vara säker?
Det är väl ingen tvekan om att det är min rättighet att få en säker bil utan kostnader när det är deras fel?
Men detta är ju bara min åsikt, lär ju vara mer komplicerat än så. En sak är ju säker, tänker inte beta en spänn!
Du behöver inte bli sur på mig, jag säger bara vilka rättigheter du har. Avdrag för körda mil är praxis vid återköp. Jag ska se om jag hittar vilka pengar per mil det kan handla om. I första hand ska du fokusera på att bilen blir fixad. Under tiden kan du begära lånebil. Börja INTE med att kräva återköp för du garanterar jag dig att de kommer sätta sig på tvären hela vägen.
av jahlgren
Inte sur på dig alls, utan hela grejen. Ser inget annat än att jag som konsument och bilist har rätt i detta fallet. Volvo står ju för säkerhet, och när bilen jazzar okontrollerat över vägbanan i 130 km/h så är det inte säkert.
Men om säljaren ej vill ta i det, så får man ju ta till andra knep. Tror ju inte att Volvo PV vill ha dålig publicitet i dagsläget?
av Bowsnow
Pausbild!
Du är inte konsument, du har bilen som tjänstebil via företaget du jobbar för, då gäller inte konsumentsköpslagen.

Konsumentköpslagen gäller endast mot privatperson, inte företag.
av Lövet
Mycket riktigt när man tänker efter. Det gör utgångspunkten långt sämre tyvärr.

Hade lite tid över så tog mig en kik p&[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max o[…]

Hej! Hur byter man till sån här panel? […]

3G släcks

Det finns ett simkort (fast, sk e-sim för sos[…]