Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Annnan
Har en Volvo s60 -01 2,4 som idag inte ville köra på farthållaren. När bilen senare startades så "bluddrade" den och lampa för Omedelbar service tändes men den slocknade efter ett tag. Vid körning är den orkeslös och svarar dåligt på gasen, går inte mer än ca 60km/h även med gasen i botten.
Annnan skrev:Har en Volvo s60 -01 2,4 som idag inte ville köra på farthållaren. När bilen senare startades så "bluddrade" den och lampa för Omedelbar service tändes men den slocknade efter ett tag. Vid körning är den orkeslös och svarar dåligt på gasen, går inte mer än ca 60km/h även med gasen i botten.

Läs ut felkoder så komemr du feta.
Hur långt har den rullat?
Kanske tändstift?
Kanske gasspjället?

Nu gissar jag bara.
Jag har ju inte direkt något att läsa av felkoderna med, då hade ju saken varit biff ;) hade tänkt slippa lämna in den, men då får den lämnas in ändå.
av Vedo
Hej!

Jag har nu samma problem! Det att bilen ibland är HELT orkeslös, men i bland accelerar den kraftigt i ca 2 sekunder sedan känner man tydligt hur en massa kraft försvinner, som om turbon slutar ladda helt + att sotfiltret indikeras vara fullt (jag har kört motorväg i 5H utan resultat).

Lambdasonden, luftmassemätare bytt utan resultat.
Har ännu ej bytt magnetventil.

Vad fasen skall jag göra? Ngn som vet?

/Johan
Vedo skrev:Hej!

Jag har nu samma problem! Det att bilen ibland är HELT orkeslös, men i bland accelerar den kraftigt i ca 2 sekunder sedan känner man tydligt hur en massa kraft försvinner, som om turbon slutar ladda helt + att sotfiltret indikeras vara fullt (jag har kört motorväg i 5H utan resultat).

Lambdasonden, luftmassemätare bytt utan resultat.
Har ännu ej bytt magnetventil.

Vad fasen skall jag göra? Ngn som vet?

/Johan
Kanske lite sent nu.. Har du fixat det? Problemet med vår bil var gasspjället :-)
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... lever[…]

Transmissionsolja till M66

Ja, det låter som en bra idé. Gå[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den[…]

När jag tänker efter så är de[…]