Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tellan
Är det vanligt att det är fel på hastighetsmätarna?
Jag misstänker nämligen att min visar ca 8 km/h för mycket.Dels genom att de digitala hastighetsmätarna som ibland sitter ute efter småvägar har visat en annan siffra än vad som har stått på min mätare men mest då bara trott att det är de som har visat fel men idag körde jag bakom min sambo och även då skiljde det på mätarna...

Trodde att det var en sak som inte gick"sönder" på bilar, detta kan ju medföra böter och straff för min del om det hade varit åt andra hållet... är inte direkt nöjd med situationen!!

//S
Användarvisningsbild
av Fisch
Det är väldigt vanligt förekommande att mätare visar olika beroende på mätare, bil och modell. Det är tillverkarens ambitionsnivå som sätter ribban. Men det är också till viss medvetenhet att mätare oftast visar för mycket, just för att trafikanter ska hålla tempot nere. Angående digitala hastighetsmätarna så är inte heller de vidare noggranna, så förlita dig inte på dem. Koppla på en gps, de är oftast mer noggranna vad gällande din hastighet. Min gamla 850 visade 6 km/h för mycket, medan min V40 visar omkring 3-5 km/h för mycket.
av pero02
Kan även vara så att du har fel dimension på hjulen. Kolla i instruktionsboken vilken storlek du ska ha och jämför med det som sitter på bilen. Har du för liten rullomktets på däcken kommer mätaren att visa för mycket. Sätter du dit för stora hjul kommer den att visa fel åt andra hållet. Hastigheten på bilen är hjulets radie gånger vinkelhastigheten, förutsatt att du inte står och slirar.

/Per
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja finns det någon bil med rätt rullomkrets som visar rätt egentligen?
Har hört att riktigt gamla bilar visar mer rätt.
8 km/h låter dock ganska mycket. Min visar ca 5 km/h för mycket.
Jämför med en GPS så vet du säkert.
av Kojje
Biltillverkarna ser medvetet till att hastighetsmätaren visar lite för mycket pga. några olika faktorer bla. som någon nämnde att den får ju inte visa för lite om man byter fälgar sedan kan du ju tänka dig ett land som usa och om dom åker dit för fortkörning och det sedan visar säg att hastighetsmätaren visar för lite då blir det väl en stämning på ett par miljoner :???:
av fraazze
Kojje skrev:Biltillverkarna ser medvetet till att hastighetsmätaren visar lite för mycket pga. några olika faktorer bla. som någon nämnde att den får ju inte visa för lite om man byter fälgar sedan kan du ju tänka dig ett land som usa och om dom åker dit för fortkörning och det sedan visar säg att hastighetsmätaren visar för lite då blir det väl en stämning på ett par miljoner :???:

Hej!
Jag har en v40 2,0T -98 och min hastighetsmätare visar på pricken enligt gps:en. :-)-) Ett litet tag innan hade jag en opel kadett som visa 10 km/h för lite. När man kom på det så var det inte så konstigt att folk var upprörda på 30 och 50 vägar :lol:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej. Har du orginal fälgar och däckdimension?

Kollade min mot GPS och för att jag skall komma upp i 50 så för jag köra så att hastighetsmätaren visar ca 53 km/h så det skiljer ju inte så mycket i låg fart.
av fraazze
Tomas88 skrev:Okej. Har du orginal fälgar och däckdimension?

Kollade min mot GPS och för att jag skall komma upp i 50 så för jag köra så att hastighetsmätaren visar ca 53 km/h så det skiljer ju inte så mycket i låg fart.
Jag tror inte det är original fälgar för jag har dubbadevinterdäck på. Aliminium färlgarna ligger i källaren med sommarsulor på.. Jag har 185/65/15
av mattiasg
original är nog 195/55/15 och då kommer det skilja en del.

min visar exakt när jag kör på sommarsulor 205/50/16 medan på vintern med 195/55/15 så visar mätaren lite för mycket...
Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]