Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ubbee
Hej!
Bilen i fråga är en s40 t4 -99 (fas 1). Tog bort boxen och skickade till bsr då dom skulle fixa steg 3 programvara i den. Fick tillbaka den idag och monterade, följande fel dök upp:

*Bilen startade för att sedan kväva sig, slet bort LMM och den gick som en klocka. Hade LMM plötsligt havererat? Eller beror det på program varan? Inte kört med bilen sen i november och när jag ställde in den funka den kalas. Detta medför att den visar elektroniokfel.

* När jag stannar den så startar kylar fläkten och den jäveln vägrar stanna, väntade säkert 2-3 min och den stannade inte, motortemp mätaren visar mitt i mellan halv och "ingen" temp så den har ingen anledning till att starta. Där i mot om jag jackar i LMM så bilen kväver sig och jag sedan vrider av tändningen så starar inte fläkten... Vad kan felet va? programvaran?

Tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få //Ubbee
av Kojje
ubbee skrev:jo, hackers_co på ett annat forum sa det med. men ska verkligen fläktarna starta då?
Dagens bilar det ena hänger ihop med det andra och man fattar inget går fläktarna även med urdragen lmm? Det är sällan chippning ställer till problem men slå bsr et signal annars,mitt tips är nog dock lmm:en
av ubbee
Med urkopplad LMM så går fläktarna om jag stannar motorn, där imot med inkopplad LMM och bilen får kväva sig då startar inte fläkten.
av Kojje
ubbee skrev:Med urkopplad LMM så går fläktarna om jag stannar motorn, där imot med inkopplad LMM och bilen får kväva sig då startar inte fläkten.
Forskade lite med en kunnig volvomekaniker som gav mig detta svar:
om styrenheten får en felaktig signal från tex lmm, tempgivare el dyl så antar den att motorn är varm, startar därmed fläkten för att den inte skall överhättas.. alltså skall fläktarna gå när lmm är urkopplad då styrenheten fått en felkod eller ingen signal detta för att skydda motorn styrenheten "antar" att motorn är för varm.Han trodde på Lmm:en men tyckte du skulle läsa av felkoden det är ingen fara att köra till verkstaden med bortkopplad lmm men ta det lungt.
av ubbee
Kan inte köra med bilen än, sommar däck och låg som satan, inte så bra när det är snö:P
Ska testa att byta LMM i alla fall, tar den på öppet köp eller något sånt så kan jag lämna tillbaka den om det är något annat fel.

Tack för svaret dock, skönt att veta varför fläkten går. Återkommer med info om hur det går i morgon.
av Martin
Hej!

Som de andra redan kommit fram till är det garanterat din lmm som det är ngt fel på. Har haft precis samma fel som din, min gick även på 3 burkar, var svårstartad (ville dö) etc. Bytte LMM och felen försvann.
Användarvisningsbild
av Tomas88
ubbee skrev: Ska testa att byta LMM i alla fall, tar den på öppet köp eller något sånt så kan jag lämna tillbaka den om det är något annat fel.
Tror inte du kan lämna tillbaka den om du använt den.
Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]