Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo740gle87
hej!
har precis köpt en 740 men den förre ägaren hade pillat där han inte skulle ha pillat han hade nämligen tagit bort kamremen och kamaxel drevet,kamen, rotorn så nu underar jag hur jag får ihop detta så den tänder rätt?

man lär väll nolla motorn men hur gör man det?
av Vovlo_Henrik
Om du har en GLE med B230E gäller följande:
Kamaxeldrevet kan bara sitta på ett sätt, det sitter ett stift i kammen.
Rotorn kan bara sitta på ett sätt, titta i rotorn så ser du att den har en klack som ska gå i spåret i fördealren.
När detta är monterat ställer du kammen mitt för märkningen i kåpan, ett urtag i plasten.
Drevet på mellanaxeln som egentligen har någon betydelse så länge du har fördelaren bak på kamaxeln
ska även den stå mot en markering i plastkåpan.
Vevaxeln har sin markering på den bricka som sitter bakom remmskivan, den ska stå mitt för märkningen på motorn.

Köper du kamrem på Volvo så är även den märk hur den ska sitta med sträck som ska stå mitt för markeringarna på kam-, mellan och vevaxel :-)-)
av volvo740gle87
Vovlo_Henrik skrev:Om du har en GLE med B230E gäller följande:
Kamaxeldrevet kan bara sitta på ett sätt, det sitter ett stift i kammen.
Rotorn kan bara sitta på ett sätt, titta i rotorn så ser du att den har en klack som ska gå i spåret i fördealren.
När detta är monterat ställer du kammen mitt för märkningen i kåpan, ett urtag i plasten.
Drevet på mellanaxeln som egentligen har någon betydelse så länge du har fördelaren bak på kamaxeln
ska även den stå mot en markering i plastkåpan.
Vevaxeln har sin markering på den bricka som sitter bakom remmskivan, den ska stå mitt för märkningen på motorn.

Köper du kamrem på Volvo så är även den märk hur den ska sitta med sträck som ska stå mitt för markeringarna på kam-, mellan och vevaxel :-)-)
okej tack för hjälpen då vet jag :D :D :D
Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]

Nya skärmarna

Haha.. Hur dina skärmar ser ut i din bil efte[…]

Att bara öppna funkar inte, den behöve[…]