Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dalldall
jag fyller förmodligen inte med gasol! bara undrade vad du tyckte om det! har läst om många som gjort det utan problem, men man skall väl inte tro allt man hittar på nätet kan jag tänka!! detta är ett experiment, om det inte funkar eller mer går sönder, so what! det är en gammal bil, men alltid kul att testa saker!
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror inte nån av dom som fller med gasol, vågar häla samma mängd på golvet i sin bil, o sen andvända den & desutom prova fylla på.
är man inte tveksam till deta, då kan man prova o se vad som händer, tycker man sen att den opplevelsen inte var avskräckande, då kan man fylla på med gasol.

(det är ju bättre att testa under kontrolerade förhållanden, än att bli överaskad!)
av dalldall
finns det nån annan gas än gasol som man kan köpa på tub som när man hämtar gas till migen som kan tänkas funka? nån som har några förslag, hur funkar det rent praktiskt när man tömmer ett system och tar tillvara den gasen? i värsta fall får man ju tömma några kylskåp! på mitt gamla kylskåp hette gasen inte 134 utan 612 eller nåt i den stilen, vad e skillnaden? vad för egenskaper skall gasen ha mer än att blanda sig med oljan?
Användarvisningsbild
av CarMan
vissa gaser blir ju inte kvar i gummislangar.
olika gaser förångas vid olika tempraturer o tryck, så man ska ha olika stor kondensor/förångare & hål i orifis m.m. för att få det att funka bra. mängden av gas har också med systemets utformning att göra.
som tur är så har du ett system med orifis, dessa är lite med förltande mot att av mistag på vätskekomprision i kompressorn vilket du kan på om gasen inte har förångas klart när förångaren "tar slut"
Användarvisningsbild
av CarMan
hur ska du lösa det rent praktiskt med vakumsugning, tryck mätning & påfyllning?
Användarvisningsbild
av emwtur
R134a är inte helt ofarlig den heller - googlade lite och fann
http://en.wikipedia.org/wiki/R-134a
förbjuden från 2011 inom EU för bruk i bilar !
jag har läst någonstans att utsläpp av 1kg R-134a motsvarar 1.3 ton koldioxid i klimatpåverkan !
/emwtur
Användarvisningsbild
av CarMan
emwtur skrev:R134a är inte helt ofarlig den heller - googlade lite och fann
http://en.wikipedia.org/wiki/R-134a
förbjuden från 2011 inom EU för bruk i bilar !
jag har läst någonstans att utsläpp av 1kg R-134a motsvarar 1.3 ton koldioxid i klimatpåverkan !
/emwtur
vi ska skilja på farlig för miljön & farlig för de som färdas i bilen
Användarvisningsbild
av CarMan
vad kostar det att inhandla all utrustning , tryck klockor & vakumpump???

arför inte bara låta nån fylla bilen åt dig?
av dalldall
min lust att experimentera och testa nya saker är enorm, inte bara när det gäller kv-----! jag återkommer när jag fyllt systemet. det skänker en viss tillfredsställelse att göra jobbet själv.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det sättet att se på saken är jag helt med på! Gå och pilla i garaget och lära sig nåt på köpet kan vara viktigare än resultatet ibland. "Resan är målet", som nån sa...
Annars är det ju som sagt enklare om man kan hitta nån som gör det för rätt pengar.
Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" oc[…]

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]