Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pekå
För en vecka sedan köpte jag lättare begagnade 18 tum Volvo originalfälgar med Pirelli sommardäck till vår V70 T6 AWD hos en stor känd Gummiverkstad här i Stockholm.Tyvär så visade det sig när jag började att köra på de "nya" däcken att bilen skakar och vibrerar väldigt mycket därför ringde jag till Gummiverkstaden och berättade om mitt problem och dom bad mig att komma tillbaka så att man kunde göra en kontroll.Det visade sig att två däck var felbalanserade och de två andra var inte balanserade överhuvudtaget. Nu är det åtgärdat men jag undrar om det är någon som vet om AWD systemet kan ha tagit skada. Jag hann nog att köra ca 10 mil.
Användarvisningsbild
av CarMan
AWD systemet struntar helt i obalance, den har ingen anong om att det skakar.

hade du kört 2000 mil med krafitg obalance så kanske stötdämpare & bustningar tagist skada , på så vis att dom kanske går sönder vid 15 000 mil, istället för 25 000 mil.
av greenbay
Jag tror du kan vara lugn. Lite obalans jf med vad det går att göra med den bilen...
/greenbay
av Jok3r
AWD systemet kan ta skada om hjulen rullar olika fort (bogsering med dolly eller olika stora hjul fram o bak) Obalans skadar inte AWD systemet mer än det skadar FWD
Användarvisningsbild
av CarMan
Jok3r skrev:AWD systemet kan ta skada om hjulen rullar olika fort (bogsering med dolly eller olika stora hjul fram o bak) Obalans skadar inte AWD systemet mer än det skadar FWD
systemet tar inte skad av att hjulen rullar olika fort

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]