Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hansi skrev:bra fart på batteriet det har jag laddat, även om den startar så ju problemet kvar inget att lita på,nä jag får nog titta efter en annan funderar på en 945 med automat
Kanske lika bäst :) Störande dock, när du jobbat så mycket med den.
nu är problemet löst av en kompis, han tipsade om tändlägesgivaren, jag bytte den och bilen går perfekt, jag hade ingen aning om denna givare trodde det bara fanns hallgivare som hade med tändningen att göra så nu ställer jag undan cykeln
hansi skrev:nu är problemet löst av en kompis, han tipsade om tändlägesgivaren, jag bytte den och bilen går perfekt, jag hade ingen aning om denna givare trodde det bara fanns hallgivare som hade med tändningen att göra så nu ställer jag undan cykeln
Menar du den induktiva givaren vid svänghjulet ? I så fall hade du ju otur. För det verkar ju som om du hade en sladd även till Hall-givaren i fördelaren. Nån kanske byggt och bytt lite .... För du kör ANTINGEN på Hall-givaren ELLER på den vid svänghjulet.
Gött att du löste det !!
hansi skrev:kolla chemat på denna sidan http://www.volvoracing.se/volvo_700.htm jag har en B230f men B230ft stämmer bättre med mitt tändsystem, jag bytte 218 "knock sensor" och som du ser är det även en sladd till hallgivaren i fördelaren, längre ner på sidan ser man en skisss var 218 sitter på motorn
Aha, så har du en turbo ... ?
Är det både en Hall-givare och en svänghjuls sensor på den ?? Your lost me ... verkar crazy !! Men man fattar ju inte mycket hur som helst :D
Antingen har man väl Hall givare ELLER givare från svänghjulet HELP !!!!
kolla schemat på B200K nr 407 ser ju ut som en svänghjulsgivare, min kompis sa att den givaren jag bytte har som uppgift att skicka första signalen när nån axel är i ett visst läge eller nåt sånt, minns inte riktigt, jag fattar inte heller hur mycke som helst :lol:
hansi skrev:kolla schemat på B200K nr 407 ser ju ut som en svänghjulsgivare, min kompis sa att den givaren jag bytte har som uppgift att skicka första signalen när nån axel är i ett visst läge eller nåt sånt, minns inte riktigt, jag fattar inte heller hur mycke som helst :lol:
M, nån Volvo guru på forumet kanske fattar mer än mig :)
Jag är inte med alls här? 218 knackgivare kan inte göra så att motorn inte startar.

EZ117K med hallgivare fanns på sugmotorer med, men då har du ingen givare på svänghjulet.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]