Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
Ska ni skriva en sex novell,eller?Tänk på att vi har tjejer här också.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
dalldall skrev:bilen är en 745 92 som jag köpt för 3500, så att köpa nytt rör e uteslutet! allt funkar på den, men det finns en del att göra för att få den i toppskick, så ac skall fixas billigast möjligt, sen e det kul att experimentera själv, allt man behöver veta står ju på nätet! ja förutom vaccumsuget, men jag hittade ett rör från en annan 740 som jag svetsar ihop med den stumpen som går in i kondensorn. sen har jag inte bestämt mig för vad jag skall fylla med, finns ju en del att välja på där med. men en rejäl kvinna har kanske sug så det räcker!!!!!!!!!!!!

I bilar hävdar jag STARKT att det INTE finns en del att välja på !!!

gör inge dumma saker !
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag sitter o funderar på vilket tryck det är man ska uppnå (borde ju finnas på "nätet")

tror man ska nå 0,09 millibars absoluttryck (absoluttryck är ca 1 bar, så det är ca minus 1 bar du ska nå)

jag ska goggla lite...
Användarvisningsbild
av emwtur
och jag sitter och funderar på kylskåpskompressorer :D
effekten på pumpen har egentligen ingen betydelse för trycket ( eller vacuumet) som den kan nå - om den är rätt dimensionerad !
det är mera hur tät pumpen är som spelar roll för trycket (vacuumet)
- sedan kanske effekten kan göra att du når trycket fortare !

/emwtur
av dalldall
det kan ju inte vara nåt jättesug, då skulle ju kondensorns tunna celler sugas ihop! jag får prova mig fram, hade man fått igång ac själv hade det varit perfekt, har nämligen några st bilar med defekt ac. så fort jag fått på kondensorn igen( fick plocka av den för att få loss rörstumparna) skall röret svetsas, sen skall det sugas, kul att se om det håller tätt!
Användarvisningsbild
av CarMan
Jo det verkar stämma ungefär.

så länge du har fukt i systemet, så är det omöjligt att nå 0,09 bar absoluttryck, men när fukten kockat bort, så kommer man nå så lågt (det är på det viset du ser att du är klar)
om nu ditt system stått helt öppet & opluggat i åratal, så gissar jag att "mina" profsgrejor suger ut detta på 40-50 minter.

bygger du om en lylskopskompressor (& har tur att den orkar) så kanske den inte har samma kapasitet, så det tar säkert minst dubbla tiden.

du måste ha esterolja i systemet, sen ska du bara ha R134a i systemet. (fyll inte i gasol eller nåt annat)

röret du laga ska palla för 20 bar tryck (ialla fall 16-17 bar) gör det det så är det lugnt, sen så ska du se till att fästet på höger ramben är gummillätt, anats ergar röret sönder där.

Har du nån du kan låna en kalibrerad tryck klocka av? ska du ha en du kan mäta så lär låga värden med, så kostar den åtskilda tusenlappar! (utan en sån vet jag inte hur du ska veta att du får ur nån fukt överhuvudtaget)
av dalldall
det e originalröret jag lagar, eller rättare sagt ett rör från en 740 eller 940 med annan utformning. gick inte att hitta rätt rör som min som var helt, mycket riktigt går det under höger ram, sitter en idiotisk skarv där, alla på skroten var av på vänster sida i skarven, sen tar jag bort alla gummin med, som sagt så samlar det fukt o ärgar där, men hur skall man hänga upp rören? jag har läst allt jag hittar på nätet om folk som fixar ac själv, finns många olika sätt, lite svårt att veta vad man skall tro på. många fyller med gasol med bra resultat och hävdar att risken för explosion är lika med noll, däremot att man kanske riskerar en liten eldslåga om man har extrem otur, det skall ju till rätt blandning för att det skall ta fyr? sen luktar det ju med med gasol, har tittat på en del ganska seriösa sidor som fyller med gasol, även en del som fyller med biltemas kylspray med bra resultat, även vissa typer av drivgas. vad säger ni här om detta, alla synpunkter tas tacksamt emot, nån månad till sen skall det vara kallt i bilen!
Användarvisningsbild
av CarMan
fäst inte röret med stål. fäst röret med gummi. röret trål fukt, men inte stål.

det fins många olika gaser man andvänder i fasta anläggningar, där har man aldrig gummi slangar som du har i bilen, därför går många gaser bort.
dit system är byggt för R12, alltså är kndensor, kompressor, tork, orifis & förångare dmesionerat efter detta (R134a är snarligt o funkar skapligt i ett sånt system)
torkflter köper man inte begagnat & om du köper volvos konverterings satts (som kostar som ett torkfilter om jag mins rätt) så ingår ju olja- oringar & påfyllnings adapter m.m. för att fylla med R134a

vad du än fyller med få mär upp tydligt, så ingen förstör sin utrustning i framtiden, eller skadare dig.

Jag vet inte vilken mängd gasol du har tänkt at fylla bilen med. men du kan ju prova att fylla cupen med samma mängd & tända på, så vet du vad du tänker utsäta dig för (gör sen samma sak i motor rummet, om nu bilen finns kvar)
först då vet du vad det handlar om.
Användarvisningsbild
av CarMan
gasol är en löms gas så den inte är flyktig, den är ju tycgre än luft & liger kvar !
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&[…]

Nya skärmarna

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" oc[…]

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]