Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av -94 9000 2,3T cse
Fast soppaförbrukningen skjuter ju iväg i dessa motlut med en turbo. Att 140 hk är bättre dragare har jag o-så en känsla av. 170 hk x-tra 30 hästar kommer ju fram först framåt varvstopp, lätt överdrivet... O det dolde Volvo med lägre utväxling på 170-motorerna... Men det kanske inte är så nu längre.

Mvh
Användarvisningsbild
av greeeken
HAr en 170 och ja tycker den är i svagaste laget.
Ekonomisk? Tror inte det . HAr kört 2,5T ibland och ja tycker den är mer ekonomisk helt klart.
Användarvisningsbild
av CarMan
Att på stå att en T5:a löser alla problem, är fel, det set bra ut på papper, men en T5:a har ju inte samma botten vrid som 2,5T har & det är ju botten vridet man vil ha tillvardags & i stadstravfik, samt när man drar husvagn
Jag har själv en T5:a ! den är grymt rolig i vissa lägen, som när man hamnar bakom en, 2 eller 3 bilar som åker i 80, på 90 väg. då trycker man bara på o är för bi alla på noltid, när man sen släpper gasen så strå det 180 på mätaren... (även om det hängere en släpkärra där bak)

sen är ju inte heller T5:n nån sport bil, sen är inte specielt snabb i stan (från stilla stående, eller i låga farter) Men den accelerear undefär lika "sakta" oavsett viken fart bilen har, den mattas inte fören man passerar 180, men även så fortsäter den på bra tills man komit en bit över 200

Men mit tips är som sagt att köpa en 2,5t, så den motorn är ruggit bra!
Användarvisningsbild
av CarMan
-94 9000 2,3T cse skrev:De beror ju på hur du tänkt dig använda bilen i övrigt. Jag drar medelstor husvagn med min 170hk S80. De funkar utmärkt. 170hk räcker gott å väl o-så för den vanliga bilkörningen utan husvagn. Jag har kört turboladdat (Saab) i 15 år innan jag skaffade denna Volvo. Enda gången jag kan sakna turbon är i vissa omkörningssituationer. Fast det är inte värt de extra slantarna som T innebar för mig. Nu vet jag iofs inte skillnaden i försäkringskostnader mellan olika Volvos då en turboladdad Volvo aldrig känts som ett alternativ.

Mvh
man ska inte blandaihopp 2,5t med några andra turbo bilar (alla volvos turbo bilar är byggda för att ge så liten turbokick som möjligt, man vill ha mjuk bekväm gång)
T5:an har viserligen en stor skilnad o ork mellan låga & höga varv, men den her ingen turbo kick.
2,5T saknar helt turbo kick & kan jämföras med en sugmotor bara det att den har ett grymt bra ork!
Användarvisningsbild
av fxr-90
Att på stå att en T5:a löser alla problem, är fel, det set bra ut på papper, men en T5:a har ju inte samma botten vrid som 2,5T har & det är ju botten vridet man vil ha tillvardags & i stadstravfik, samt när man drar husvagn
Jag har själv en T5:a ! den är grymt rolig i vissa lägen, som när man hamnar bakom en, 2 eller 3 bilar som åker i 80, på 90 väg. då trycker man bara på o är för bi alla på noltid, när man sen släpper gasen så strå det 180 på mätaren... (även om det hängere en släpkärra där bak)

sen är ju inte heller T5:n nån sport bil, sen är inte specielt snabb i stan (från stilla stående, eller i låga farter) Men den accelerear undefär lika "sakta" oavsett viken fart bilen har, den mattas inte fören man passerar 180, men även så fortsäter den på bra tills man komit en bit över 200

Men mit tips är som sagt att köpa en 2,5t, så den motorn är ruggit bra!
Det är väl ingen som har påstått att T5 är en bra dragare.....?
Användarvisningsbild
av fxr-90
Ok..missade det inlägget..sorry...Mmm Camaro-69...Det vore nå`t de... :D Men det får väl bli en mattsvart och vedbodtrimmad Amazon för mig kanske..Men om jag inte minns fel så har jag en Harley stående i garaget....T5:an är väl inte den optimala dragbilen..Men...11 månader slit och släp och en månad semester...då är valet lätt för mig....
Användarvisningsbild
av goransson89
jag håller med fxr-90 hur ofta har du husvagnen på? 2-3 gånger om året kanske, fungerar utmärkt med 170hästars, men som dom andra säger också så är den ju svag vid låga varv. men den klarar lätt att ligga 110-120 på motorvägen utan problem med släp bakom oavsett husvagn eller inte=) Jag drog ett stort jävla släp med kappel som stack upp en meter ovanför bilen, fullastat släp, och 3 personer med fullt med packning i bilen 110mil tur och retur för nån månad sen, var inga problem alls, fick en snittförbrukning på 1,2 på vägen dit och då kan jag säga att jag va ganska gasglad =) Och jag åker 850 -92 som gått 30 000, tycker en v70 -06 borde ha mer ork och dra mindre soppa, duger utmärkt=)
av mikko80
Jag stod i samma val och kval förra sommaren. Jag köpte en 2.5T -05, mitt bästa köp. jag körde en 170 hästare genom jobbet i höstas den kändes inte alls lika pigg. Jag tycker 2.5T

MVH/ Mikael
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag håller med om att både 170 & 140 är bra bilar som båda klarar att dra husvagn, utan att du ska behöva vara besviken (men räkna med att den inte orkar lika bra, vilket de flästa tycker är normalt, när man har 1,5 ton husvagn efter bilen)

man jag tycker att 2,5t är i en anna division! den är så bekväm att köra utan husvagn så den är värd att köpa även om man inte har husvagn! se om man har husvagn så bodte den vara yppelig, så den har botten orket som krävs (jag har som sakt inte själv kört den med husvagn, men i många andra sitruationer)
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]