Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av emwtur
kraftig ?
du borde väl kunna modifiera en cykelpump och fixa det själv :-)

( det finns dom som rånar gamla kylskåp på pumpen och kör med den )

/emwtur
Användarvisningsbild
av CarMan
dalldall skrev:nån som vet hur kraftig pump man behöver till det??
Mycket kraftig pump! :!:

jag vet tt vår gamla fyllnings station på slutet fick en utvändig pump, då den invändiga orginalpumpen inte klara då gällande krav.

hag har inte siffrorna, men man ska ner riktiogt ordentligt, tror inte du fixar det med en kylskopskompressor
av dalldall
jo att det behövs kraftig fattar jag, går kanske att använda luftkompressorn på insugsidan?? nu har mitt system stått tomt/öppet, så ett nytt torkfilter o bra sug skall det funka igen, men vilket helvete att hitta röret från kompressor till kondensor! alla på skroten är av i skarven(dålig konstruktion) tur man har tillgång till alusvets!
Användarvisningsbild
av emwtur
Tror att meningen med att använda kylskåpskomressorn var att;
om man bara gjort en enkel reparation och inte haft systemet helt öppet någon längre tid så har det inte kommit in så mycket fukt - och då räcker det med kapaciteten på den pumpen, den andra aspekten är att kylskåpspumpen är gjord för att arbeta med denna typ av media . - hur reagerar din luftkompressors packningar på kylmediat ?

/emwtur
Användarvisningsbild
av CarMan
det spelar väll ingen roll hur länge systemet varit öppet, man måste ju ialla fall nå samma undertryck, för at kocka bort fukten.
men man måste stå o nöta mycke längre om systemet stått öppet länge.
du det ju på vakumklockan när allt fukt kockat bort.

vad är det flr bil du har, käns riktigt dumsnålt att köpa begagnade rör, specielt sånna som är kända för att gåsönder!

(jag tror en vanlig luftkompessor är urdålig på att suga vakum, då funkar nog en kylskopskompresor bra mycke bättre!
av dalldall
bilen är en 745 92 som jag köpt för 3500, så att köpa nytt rör e uteslutet! allt funkar på den, men det finns en del att göra för att få den i toppskick, så ac skall fixas billigast möjligt, sen e det kul att experimentera själv, allt man behöver veta står ju på nätet! ja förutom vaccumsuget, men jag hittade ett rör från en annan 740 som jag svetsar ihop med den stumpen som går in i kondensorn. sen har jag inte bestämt mig för vad jag skall fylla med, finns ju en del att välja på där med. men en rejäl kvinna har kanske sug så det räcker!!!!!!!!!!!!
Användarvisningsbild
av emwtur
citat från filmen "Road House"
"She could suck start a Harley"
/emwtur
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&[…]

Nya skärmarna

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" oc[…]

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]