Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WilkThomas
Psyko skrev:
Anders E skrev:.
Denna programmering är det inte många Volvo-verkstäder som eller vill
känna till.
Jag är 99,9 på att Neutralkontrollen försvinner när man gör en uppgradering av TCM = växellådsstyrenheten.
Om den inte skulle göra det finns neutralkontroll bort som programvara och man har fått både TCM uppgraderad och Neutralkontrollen borttagen :lol:
Neutralkontrollen försvann på min när jag uppgraderade lådan snacka om skillnad nu växlar helt underbart nu samt lägger i 5:an redan vid 50 km/t
av revill
Borde vara kontollssytemet(solenoiderna som styr växlingarna), kostar ca 23.000kr utan rabatt detta inkl. mtrl+arbete på bilia, min far bytte det på sin gamla V70 och min bror kommer o göra det snart, samma symtom som du skriver.

Och ni som inte har tagit bort neutralkontrollen, gör det blir en helt annan låda efter det, går o göra på alla ack.volvoverkstäder.
Användarvisningsbild
av andreas 80
lillboman skrev:Vad kostar det att ta bort neutralkontrollen... och vad blir skillnaden när man kör?
Du laddar in senaste mjukvaran till växellådan, kostar ca 300. Så du kan även få något förändrade växlingspunkter. Senast jag hörde kunde man inte få enbart neutralkontroll bort.... rätta mig om jag har fel.
Just att ta bort neutralkontrollen är att du slipper det lilla rycket som blir efter att du stått stilla med foten på bromsen ett par sekunder.
På de tidigare mjukvarorna så lades neutral i vid stopp. Många tyckte det blir en liten fördröjning och ett hugg när man skall iväg igen. Nu så ligger den och driver hela tiden istället.
av lillboman
Växellådan i vårn bil är redan uppgraderad... å så länge man inte lägger i N när man står stilla så dunkar den inte till när man kör iväg.... men den smäller när den växler medan man kör... speciellt svårt har den att hitta treans växel....
Användarvisningsbild
av andreas 80
Då har du inga problem med neutralkontrollen iallafall.

Problem med växlingar till/från 3:an kan bero på ett dåligt B4 lock, där en låsring kunde släppa på de tidiga varianterna. Det medför att man kan få extra hårda växlingar eller sk. flare då varvtalet rusar upp innan den får i växeln.

Har du bytt olja & mjukvara men problemet kvarstår så kan det vara värt att kolla upp så det inte är trasigt, kostar inte så värst mycket att få det bytt.

Jag har bytt det locket, men kan fortfarade ha något hårda växlingar när lådan är kall.
Så fort man kommit upp i arbetstemp så växlar den riktigt mjukt och fint.

Men har du kontrollerat ifall du har några felkoder annars. I första inlägget skrev du att du hade fått upp "växelåda, service erfordras"
Har du felkoder som ligger och spökar kan den gå in i "limp-home" med extra högt oljetryck bl.a. och då kan man få riktigt elaka växlingar.
av lillboman
andreas 80 skrev:Då har du inga problem med neutralkontrollen iallafall.

Problem med växlingar till/från 3:an kan bero på ett dåligt B4 lock, där en låsring kunde släppa på de tidiga varianterna. Det medför att man kan få extra hårda växlingar eller sk. flare då varvtalet rusar upp innan den får i växeln.

Har du bytt olja & mjukvara men problemet kvarstår så kan det vara värt att kolla upp så det inte är trasigt, kostar inte så värst mycket att få det bytt.

Jag har bytt det locket, men kan fortfarade ha något hårda växlingar när lådan är kall.
Så fort man kommit upp i arbetstemp så växlar den riktigt mjukt och fint.

Men har du kontrollerat ifall du har några felkoder annars. I första inlägget skrev du att du hade fått upp "växelåda, service erfordras"
Har du felkoder som ligger och spökar kan den gå in i "limp-home" med extra högt oljetryck bl.a. och då kan man få riktigt elaka växlingar.

Efter att dom uppgraderade växellådan har det inte kommit någon felkod om växellådan... ungefär hur mycket skulle det kostaatt byta b4-locket?
av ak84
Ska lämna in min bil oljebyte i automatlådan på fredag, Kommer dom uppdatera programvaran då också eller måste man be om de? Verkar ju inte fel att få bort neutralkontrollen. Vad innebär att man nollar lådan?
De här med att det dunkar när man lägger i växeln, hade det problemet också men det som orsakade det var de övre motorfästet som var kasst.
Användarvisningsbild
av andreas 80
lillboman skrev: Efter att dom uppgraderade växellådan har det inte kommit någon felkod om växellådan... ungefär hur mycket skulle det kostaatt byta b4-locket?
Tror det är ca 800 med allting.

Men tänk på att ett fel på locket enbart har med växlingar till 3:an att göra, har du fortfarande problem på andra områden så är det säkert något mer som krånglar.
Du vet inte vad det var för felkoder som lästes ut första gången?
av lillboman
andreas 80 skrev:
lillboman skrev: Efter att dom uppgraderade växellådan har det inte kommit någon felkod om växellådan... ungefär hur mycket skulle det kostaatt byta b4-locket?
Tror det är ca 800 med allting.

Men tänk på att ett fel på locket enbart har med växlingar till 3:an att göra, har du fortfarande problem på andra områden så är det säkert något mer som krånglar.
Du vet inte vad det var för felkoder som lästes ut första gången?
Det verkar som att det bara är på trean iallafall... men lådan har ju dock gått 27000 mil... så hela den ska ju egentligen bort.... men om det bir bättre med treans växel om man byter b4 locket så kommer man ju undan lite billigare... för den här gången... Är det på volvoverkstan det kostar 800 eller är det nån privat?

Nää... den volvoverkstan vi gjorde felsökningen hos kunde inte säga vad det var som var felet... det är ju också lite konstigt får man ju söga...

Här kommer något mycket intressant. Had[…]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]